Dagen idag 32 – 13 augusti

”Mamm, skriiv naa!” Och ibland skrev hon något på begäran. Med höger hand. Så fick vi skratta åt hennes möda och åt hennes barnsliga handstil. Hon var vänsterhänt, och hade följaktligen tvingats att använda höger hand under sin skoltid kring 1930. Vänsterhandstilen var snygg. Det är, som du gissat, De Vänsterhäntas Dag idag.

Mamma spelade gitarr som högerhänta, men de få gånger hon stickade var man nästan avundsjuk. Bytte stickhand varv för varv, behövde inte sticka aviga maskor. Har även sett andra göra så. Ser speciellt ut. Men hon öppnade konservburkar med puukko (morakniv). Det såg både vådligt och halvlivsfarligt ut, men hur använder en vänsterhänt en vanlig enkel konservöppnare? Ett sådant köksredskap stiftade OO bekantskap med först som vuxen, fanns inte i barndomshemmet.

prova använda en så här enkel praktisk grunka med vänster hand...

Prova använda en så här enkel praktisk grunka med vänster hand…

De första vänsterhänta saxarna gillade hon inte. Handtagen okay, men bettena var fel. Hon hade använt sin stora skräddarsax i tiotals år och lärt sig att se exakt var hon klippte. På sätt och vis var hon tvåhänt, som många vänsterhänta tvingas anpassa sig till i vårt högervridna samhälle.

S, som OO delade klassrum med i sju år, hade lätt till skratt – och var vänsterhänt. Övningsmeningar i främmande språk skulle skrivas av eleverna i spalter på stora tavlan, och att stå till vänster om henne och knuffas med armbågarna lockade fram en hel del fnitter. Fnitter som alla lärare inte kunde förstå.

M, en elev till OO, var jobbig. Försov sig ofta, var sur och grinig, mer än vanliga tonåringar. Hade svårt att förstå förklaringar i flera olika ämnen. Klarade sig ändå genom skolan. Träffade en glad M flera år senare:”När jag såg en klocka för vänsterhänta, då fattade jag! Både vad klockan visade och att jag är extremt vänsterhänt! Min hjärna fungerar på helt annat sätt än högerhäntas hjärnor!” Har sedermera förstått att det där med hänthet inte är ett enkelt tvåindelat begrepp. Vet inte var M finns i dagens läge.

Hur en klocka för vänsterhänta kan tänkas se ut? Nej, men en arabisk sådan.

Hur en klocka för vänsterhänta kan tänkas se ut? Nej, men en arabisk sådan.

Prova använda dina köksredskap med vänster hand – greppvänligt? Till och med dörrar och dörrhandtag känns konstiga för vänsterhänta. Linjal, måttband, tumstock för vänsterhänta låter som ett skämt, men tänk efter… Och en pennas skrivavtryck måste ju torka direkt. Nuförtiden finns bl.a. pennor för vänsterhänta. Se på alltforvansterhanta.se!

Många stora personer är/har varit vänsterhänta. Lär vara till fördel inom vissa sporter, t.ex. tennis (Björn Borg, t.ex.). Expsykologiläraren skall här inte förirra sig i förklaringar om två hjärnhalvor och korsande nervbanor. En lång lista på vänsterhänta genom tiderna finns t.ex. på loffe.net. Men… där finns en massa terjärvbor, men t.ex. inte en enda borgåbo. Gissade denna Loffes hemvist innan kontrolläsning gjordes…

Prova leva vänsterhänt en timme! OO är till högst tio procent vänsterhänt, Storasyster mera. Något ligger i hur man lär sig ett och annat som liten. Men den medfödda hjärnan bestämmer ändå merparten.

7 kommentarer (+lägga till din?)

  1. Skogsnuvan
    Aug 14, 2016 @ 17:27:47

    Jag är vänsterhänt. min son är vänsterhänt och min pappa var det också. Han var tvungen att skriva med höger i skolan men han använde vänster hand i allt annat han gjorde till och med ritade med vänster. Det går rätt bra att vara vänsterhänt fast man fick väldigt mycket bläck på handen när man skrev med bläck men annars går det bra. Det enda jag inte lärt mig är att sticka för jag tyckte det blev så bakvänt och det är klart att jag hade lärt mig om intresset funnits

    Gilla

    • Märtha
      Aug 14, 2016 @ 17:33:31

      ”Man vänjer sig”, säger många bekanta. Och så blir det ju… Onekligen finns det mycket som underlättar. Trordet var just pga vänsterhäntheten som min mamam hellre sydde (hon var skräddare/bondmora) än stickade, och vi systrar blev verkliga ”stickmaskiner”…

      Gilla

  2. Kenneth Hansson
    Aug 14, 2016 @ 18:24:39

    När man är vänsterhänt och skall äta soppa vid långbord, så lönar det sig att sätta sig längst ut till vänster, så slår inte armbågarna ihop, sade vänsterhänte Hjallis Harkimo i en radiointervju och jag kompar. Annars lär man nog sig det mesta, medet visst handikapp, tycker jag.

    Gilla

  3. Lena i Wales
    Aug 15, 2016 @ 20:44:55

    Jag är högerhänt, men min man vänsterhänt.
    Ha det bra önskar Lena i Skottland

    Gilla

    • Märtha
      Aug 15, 2016 @ 20:50:33

      Då skall du inte sitta på hans vänstra sida när ni äter soppa…:-) Ha det bra, trevligt när du både läser och kommenterar!

      Gilla

  4. Ingrid
    Aug 17, 2016 @ 17:14:46

    Min äldsta son är vänsterhänt och lärarna försökte nog i början att få honom att använda högerhanden i stället, men de gav upp. Själv tycker jag nog att jag är extremt högerhänt. Vänstern duger inte mycket till annat än som understödjande vän till högern. Jag har provat att skriva med vänster hand och det ser ut som ett barn som just lärt sig skriva.
    Kram, Ingrid

    Gilla

Bloggstatistik

  • 16,846 hits

Flagcounter

Flag CounterFlag Counter
att leva sin dröm

som självförsörjande ö-bo(nde)

Parasta lähteä nyt

Matkoja lähelle ja kauas

Lena i Wales

Bloggen om vad som händer här i Wales och vad man pratar om just nu, men också fakta om landet och hur det är att leva här. lenadyche(at)gmail.com

Livet efter 70

Ordbruk och bokstavsskötsel med varierande salladsingredienser.

DET SKA VARA LÄTT ATT LEVA....

Ordbruk och bokstavsskötsel med varierande salladsingredienser.

Debutsky's Blog - Inne i huvudet på en författare

Ironi blandas med egensinnig humor. Ibland kan inläggen ta ett och annat allvarligt galoppsteg.

