Dagen idag 19 – 25 maj

”En del är långa, andra korta, en del är hemma, andra borta, en del är tunna, andra tjocka – men alla har de nåt att ge…”. OrdOdlarhjärnan levererade den här texten utan någon som helst påtryckning när det blev dags att ta till telefonen och föreviga små delar av handduksförrådet. Varför? Det anar du, läsare, vid det här laget. Det är ju Handdukens Dag idag! (Sångtexten av Ingemar Olsson handlar för övrigt om människor…).

Idag skall du bära en handduk med dig vart än du går. Förvisso är det nästan av nöden tvunget när naturen brassar på med högsommarvärme mitt i rabattkrypartiden, som dessutom varvas med gräsklippning, skitkörning, jordvändande, sådder och diverse andra svettdrypande sysslor. Men det är inte det som är den direkta orsaken:

Liftarens väg till galaxen. En total miss i OrdOdlarens bildning, en försummelse som borde åtgärdas, men när? Författaren Douglas Adams avled i början av maj 2001, och två veckor efter dödsdagen lanserades denna temadag. Handduken är en viktig symbol i den här bokserien (torka sig, svepa om sig, ha den under eller över sig, använda som segel eller nödsignal, blöta och rulla ihop och använda som vapen…), och genom att bära en handduk med sig idag hedrar man författaren. För ett år sedan lästes det högt ur boken på rymdstationen ISS, i tyngdlöst tillstånd, och de ombordvarande sände ut bilder på sig själva. Med handdukar. Gåen och gören sammalunda… Bilder alltså.

20160525_093232_resized

Jovisst, alla handdukar av olika slag och ålder behövs. Avbildade några förkrigstida, ordentligt hemvävda, med monogram. Håller och håller och… Det finns många fler i skåpet, av varierande ursprung och härstamning. Perfekta kökshandhanddukar. De väl använda diskhanddukarna är av samma ursprung, av köpetyg som slutade ludda för länge sedan.

20160525_093453_resized

För kroppen vill man ha frotté. Blir inte genomblött direkt. Det aktiva skåplagret avbildat, ”Baklagret” (ord i museisammanhang, för föremål man inte visar just nu) är ansenligt större. ”Typ av poröst bomullstyg med öglelugg” upplyser SAOB, i  bruk sen 1922, bildning till frottera – sen 1734, av franskans frotter, gnida. Så var den ordgåtan löst.

20160525_101436_resized

Det hänger en brun frottéhandduk på den bruna husväggen vid regnvattentunnan och vattenslangen. Behövs allsomoftast sommartid. Idag bärs det dock en i storlek mindre i shortsbakfickan, sådär elegant som golfspelarnas utslagshandske. För den goda sakens och svettens skull. I skrivande stund plus 22,8 i skuggan, klockan 10.45. Molnfritt. Ha en skön handduksdag! I morgon lär det ska regna.

 

10 kommentarer (+lägga till din?)

  1. Lena i Wales
    Maj 25, 2016 @ 12:25:16

    Härliga diskhanddukar med monogram!
    Här i UK har man inte monogram på handdukarna och inte heller ett band att hänga upp dem i.
    Hälsa Karin på Pettas, om ni träffas!
    Ha det bra!

    Gilla

    • Märtha
      Maj 25, 2016 @ 12:57:33

      Till och med jag har broderat mitt m8nogram på diskhanddukar från 1960-talet – men det tyget var av sämre kvalitet än det förkrigstida! Och träffen med Karin gick i stöpet, till stor del på grund av hennes datorkrasch. Fortsätter i hettan, nu 25,3…

      Gilla

  2. Nancy Lökfors
    Maj 25, 2016 @ 18:02:44

    Jojo, nog finns det en del kökshanddukar med monogram kvar. Efterkrigstida. Och också frottéhanddukar från den tiden. De har nämligen en god egenskap – de suger upp vatten. De nya, tjocka, fina är vattenavstötande. Undrar vilka medel de behandlas med, för vattnet bara glider runt på kroppen.
    Och för övrigt hoppas jag att väderspågubbarna har rätt. Regn behöver vi, dock inte nödvändigtvis 20 mm i en störtskur. Det är kruttorrt och det blir aldrig bra resultat bara med bevattningsvatten.

    Gilla

  3. Karin Eklund
    Maj 26, 2016 @ 08:25:57

    Handdukar med monogram börjar bli sällsynta så dem försöker jag verkligen samla på mig. Handen far ofta över monogrammet och jag minns den som en gång har broderat det på plats. I bästa fall så vet jag vem. När handdukarna har nötts ut tillräckligt tar jag till saxen och klipper ut monogrammet och tror att jag ska göra något trevligt lapptäcksverk av det senare.

    Ja, det var datorkraschen som var den största orsaken till stöpet av mötet. Känns inte alls bra. Skulle jag ha haft ordning med mig hade jag förstås knappat in ditt telefonnummer i min telefon genast då jag fick det. Då skulle inte mötet ha gått i stöpet, då kunde jag ha ringt dig. Man lär sig så länge man har en lever för en dator kan man inte lita på. Den kan få för sig att krascha.

    Gilla

  4. Skogsnuvan
    Maj 26, 2016 @ 09:31:35

    Tänk att man tänker så sällan på handukar. Dom bara finns där liksom. Här behöver man då aldrig någon för att torka svetten på. I mina gamla gömmor finns fina hemvävda handukar med broderade monogram. som jag tyvärr inte använder. Dom bara ligger där men kanske ska jag ta fram dom och sälja dom på loppis så någon annan får glädje av dom.

    Gilla

  5. Ingrid
    Maj 26, 2016 @ 23:59:15

    Det finns dagar för allting tycks det! Inte visste jag att det var Handdukens dag idag. Jag är så glad att jag har kvar linnehanddukar som mamma vävt. Hon hade alltid bråttom, min lilla mamma, så handdukarna är lite korta, men vackert broderade med hennes monogram, ett R, som stod för Runa. Vackra färger har de också. Linnefärgade och ljusa nyanser i rosa, grönt och blått. Det hade jag ju kunna skriva ett inlägg om ifall jag haft koll på dagen.
    Kram, Ingrid

    Gilla

    • Märtha
      Maj 27, 2016 @ 00:03:14

      Tycker det är verkligt roligt med de här ”något konstiga” temadagarna, det finns alltid något i dem man kan koka en soppa på…

      Gilla

Bloggstatistik

  • 15,489 hits

Flagcounter

Flag CounterFlag Counter
att leva sin dröm

som självförsörjande ö-bo(nde)

Parasta lähteä nyt

Matkoja lähelle ja kauas

Lena i Wales

Bloggen om vad som händer här i Wales och vad man pratar om just nu, men också fakta om landet och hur det är att leva här. lenadyche(at)gmail.com

Livet efter 70

Ordbruk och bokstavsskötsel med varierande salladsingredienser.

DET SKA VARA LÄTT ATT LEVA....

Ordbruk och bokstavsskötsel med varierande salladsingredienser.

Debutsky's Blog - Inne i huvudet på en författare

Ironi blandas med egensinnig humor. Ibland kan inläggen ta ett och annat allvarligt galoppsteg.

