Lata later…?

Minnesbild ett:

Den unga gymnasieeleven var uttråkad. Matematiklektion. Tuggande och omutlärning av något hon redan kunde. Läraren malade på:”Alltså, om vi gör så här, så får vi alltså… , alltså…”. Beslutsamt började hon räkna. Hon drog ett streck på radergummit varje gång läraren sa ”alltså”. Varför radergummit? Man kan fråga sig, inget svar ges. Men den bruna sudden blev svart. Femtisju streck. 57. På fyrtiofem minuter, knappt.

Dähääran/dedär… Hur fortsätta nu? Liksom, va-heter-de, typ, ja´ menar… Nåja. Nå, vi säger så, så… Utfyllnadsord som kan bli så påträngande och koncentrationssugande så det blir nästintill omöjligt för lyssnaren att fokusera på budskapet. Märker man själv? Sällan. Har ni noterat idrottsreportrarnas  och nyhetsläsarnas ”hmm-mm”, när den andra tar vid efter den första? Här sitter en vid TV och hummar med…

”Va-heter-de” var en verklig landsplåga en tid. Eleverna blandade in flera sådana i sina ofta annars korthuggna muntliga svar. Psykologiläraren påpekade och bad om feedback på sina ord. Svar:”Alltså, inte märker ja´någo´skilt, men du skriver så många olika – va-heter-de – ä-prickar!” ”Typ” hade inte kommit då ännu.

Amatörgrafologer göre sig icke besvär...

Amatörgrafologer göre sig icke besvär…

Den något äldre gymnasieeleven fick en kommentar i en uppsats:”Så är ett så onödigt ord!” Och den ytterligare något äldre sommarvikarien på lokalradion fick höra:”Man inleder inte varje intervjufråga med ‘nå’!” I det sistnämnda fallet lärde hon sig att svälja. Men så… så onödigt, alltid och överallt? Typ?

Men nu finns hjälp att få! En app! Sant, basta! Det berättades i TV, i en public-service-kanal, och då är det inget ljug. Appen kollar och räknar, och du får veta hur många och hur ofta du sagt typ liksom alltså nåja vad-heter-de nå dethär/dähääran – per tidsenhet, hoppeligen. Men om nån annan sitter bredvid och pladdrar sina ord – skiljer apparaten på rösterna då? OrdOdlaren är ingen app-specialist, inte på något sätt. Trycker sällan på de här figurerna.

20160325_112206_resized

Minnesbild två: Tre lärarstuderande med avlagda psykologistudier i fickan var tvungna att sitta på en obligatorisk psykologisk-pedagogisk föreläsning. Var och en av dem hade kunnat hålla föreläsningen själv, men undantagslov beviljades icke. Typ tråkigt, alltså. Professorn (färsk i ämbetet) vandrade av och an medan han föreläste (något oförberedd och ologisk, hrm, hrm). Lärarstuderandena började räkna hans steg, uppskatta steglängden, kolla antalet steg per tidsenhet, beräkna hur långt professorn går på två gånger 45 minuter… Samtalen var tidvis rätt ivriga, sysselsättningen koncentrerad. Professorn blängde. Lärarstuderandenas miner växlade vid behov mellan ointresserad busunge och uppmärksam ängel. Alla klarade sig genom pärsen, men beräkningarna har gått förlorade.

Jo. Det var långt innan aktivitetsarmband och stegräknare och appar.

20160325_112531_resized

4 kommentarer (+lägga till din?)

  1. Nancy Lökfors
    Mar 25, 2016 @ 17:03:34

    Jo alltså, va heter de nu, alltså, dedäärän… många fina intervjuer och föreläsningar har gått förlorade medan jag räknat, räknat, räknat utfyllnad och och och upp upp upprepningar. Just det var för övrigt synnerligen populärt ett slag under min gymnasietid och jag fick nippor i öronen av det.

    Gilla

    • Märtha
      Mar 25, 2016 @ 17:26:16

      Ja, flytande tal utan upp-upp-upprepningar och och och börjar bli en bristvara i radio och tv. Tänka får man, men den verksamheten behöver inte alltid ackompanjeras. Annars ett nytt modeord i svt: absolut!

      Gilla

  2. Ingrid
    Mar 26, 2016 @ 13:13:49

    Ja, tänk så många modeord som kommit och gått. En viss brist på ordförråd kanske kan vara anledningen till den ständiga upprepningen av alltså, liksom, mm mm. Mina barn uppmärksammade mig på att jag ofta använde ordet precis som svar på ett påstående. Och när jag väl fick reda på det upptäckte jag att det faktiskt var så. Precis! Med en viss möda tror jag att jag har bättrat mig på den punkten i alla fall.
    Ha en skön påsk Märtha och tack för dina kommentarer hos mig!
    Kram, Ingrid

    Gilla

    • Märtha
      Mar 26, 2016 @ 13:22:41

      Jo, precis absolut! Hur man som lärare kommenterar ett riktigt svar är något som jag tränat ganska ordentligt, men nu har jag lagt av. Det var som om jag blivit en annan språklig person i klassrummet och i mitt arbetsrum – till personligheten ändrade jag inte. Fascineras av hur miljön formar språket, på många sätt! Kanske det blir blogginlägg om det också – nån gång. Nu blir det butiksresa! Ha det skönt bland vårblommorna, jag väntar än…

      Gilla

Bloggstatistik

  • 17,525 hits

Flagcounter

Flag CounterFlag Counter
att leva sin dröm

som självförsörjande ö-bo(nde)

Parasta lähteä nyt

Matkoja lähelle ja kauas

Lena i Wales

Bloggen om vad som händer här i Wales och vad man pratar om just nu, men också fakta om landet och hur det är att leva här. lenadyche(at)gmail.com

Livet efter 70

Ordbruk och bokstavsskötsel med varierande salladsingredienser.

DET SKA VARA LÄTT ATT LEVA....

Ordbruk och bokstavsskötsel med varierande salladsingredienser.

Debutsky's Blog - Inne i huvudet på en författare

Ironi blandas med egensinnig humor. Ibland kan inläggen ta ett och annat allvarligt galoppsteg.

%d bloggare gillar detta: