Dagen idag 11

OrdOdlarens osystematiska efterforskningar ledde inte någonstans. Bara att resignera och konstatera att alla frågor inte går att besvara. Tydligen finns det ingen logisk orsak till Dagen idag. Den är bara sådär lagom inklämd mellan två större och mer seriösa dagar, Internationella Kvinnodagen igår och Världsnjuredagen imorgon. Idag: Tomatsåsens dag.

gula tomater är vackra...

gula tomater är vackra…

Dag satt dyka ner i frysen och fiska upp några små påsar med stavmixerkrossade tomater och åstadkomma sås, med lite vitlök (egenodlade, kraftigt smakande torde finnas kvar) och annat godis inblandat. Även om tomater är godast som råa. Även om lykopenet i uppvärmd form lär vara mera lättillgängligt för kroppen. Det där ämnet som lär vara så viktigt, det skyddar mot cancer. Och så halkar ju vitaminer och mineraler ner av bara farten på köpet. Magnesium, fosfor, kalium, kalcium…

en plommontomat

en plommontomat

Annars råder tomatpaus i huset just nu. Äter mest och helst egenproducerade. Roliga sorter. 2015 femtiotvå olika. 2016 troligen bara fyrtiofem. Vackra är de också, förstår nog att plantan ansågs vara prydnadsbuske på 15- och 1600-talen – och på 17- och 1800-talen ett afrodisiakum, Pomme d´amour…

ett urval...                                                                                    Kärleksäpplen….

Tomatsåsen… NU klarnade det! Det handlar om omvänd särskrivning! Äntligen börjar kampen mot de konstiga särskrivningarna ge resultat… ‘Tomat så sen’ är det ju. Inte ‘Tomat sås’. Alltså: så inte idag, så tomat sen. Efter nionde mars. Annars finns det risk att plantorna blir alltför långa, skrängliga och rangliga i solen och värmen i vinterträdgården eller i solskensfönstret. Och vid sisådär 15 – 20 centimeters höjd skall de flyttas ut i paviljongen där det är svalare – och frostrisk. Förflyttningen får därför inte ske för tidigt. Därför: Tomat så sen!

inte riktigt mogna ännu, det skall bli lite orangerött nertill

inte riktigt mogna ännu, det skall bli lite orangerött nertill

Ska vi ta ett glädjeskutt på hoppbollen medan vi väntar på att börja så? Njaäää, den här tomaten var lite för liten för att användas på det sättet. Och lika god och söt som de andra cocktailtomaterna av samma sort…

10 kommentarer (+lägga till din?)

  1. Nancy Lökfors
    Mar 09, 2016 @ 14:56:31

    Jag håller tummarna för att sådden lyckas, så det finns något att köpa av när Borgå trädgårdsförening har sin traditionella plantloppis med plantbyte, köp av egenodlade plantor mm. utanför Trädgårdsboden i Hattula, i Borgå. Alltså Borgå, adressen är Tavastehusvägen någonting. Och datum är 28 maj mellan 10 och 13. Hoppas du tillåter textreklamen. Signaturen ”trogen kund”

    Gilla

    • Märtha
      Mar 09, 2016 @ 15:26:34

      Joho, reklamen får stå här… Undrar hur många presumtiva kunder som nås? ”Såningsmannen” kanske sätter igång nästa vecka. Efter omskolningen tar Runda Rabattkryparen över.

      Gilla

  2. Karin på Pettas
    Mar 11, 2016 @ 12:40:50

    Lyckans dig som har tomatkross kvar i frysen! Så skrattar jag till! Du är också en som dyker ner i frysen. Många har skrattat åt mig för att jag gör det
    Tomatens dag…inkommande måndag den 14 mars lär det var pi:s dag om man får tro Staffan Rodhe, matematiker. Ha en fin helg och hoppas jag lyckas ta mig in med kommentaren idag. Dyka in med den om inte annat.

    Gilla

    • Märtha
      Mar 11, 2016 @ 13:32:27

      Tja, visst dyker man in i frysen Det som man behöver finns ju alltid längst nere! Jovisst, pi på måndag, vet inte om jag skriver om det talet. Få se. och du lyckades ju med kommentaren!

      Gilla

  3. Ingrid
    Mar 12, 2016 @ 11:53:59

    Egenodlade tomater är jättegott! På Stenstugu hade jag ett växthus och där odlade jag tomater. Vi åt och åt och till slut undrade Åke lite försynt: ”Kan man verkligen äta hur mycket tomater som helst?” Jo det kan man! Jag hade paprikaplantor också och i trädgårdslandet växte det härlig gul lök, så jag kokade massor av ratatouille som jag fryste in för att ha till vinterns köttgrytor. Det var tider det!
    Ha en trevlig helg Märtha!
    Kram, Ingrid

    Gilla

    • Märtha
      Mar 12, 2016 @ 12:29:58

      Jag ”blev med växthus” 1979, och sen dess har jag hagt egna tomater i flöd och överflöd. Plus att vi hade tomater i mitt barndomshem under hela min uppväxt – men då tyckte jag inte om smaken. Man ändrar sig…

      Gilla

  4. Skogsnuvan
    Mar 14, 2016 @ 11:27:13

    Så fantastiskt att kunna odla tomater. Här har jag försökt gång på gång men dom hinner aldrig mogna så nu har jag gett upp. Fast jag har växthus och sätter tidigt och till och med köpt någon planta då och då så hinner dom inte. Sommaren är för kort tyvärr.

    Gilla

    • Märtha
      Mar 14, 2016 @ 11:37:56

      Synd att du har så korta somrar! Solmogen tomat är ju så himla gott! Mina grannar och mina kolleger ”för i världen” blev överlyckliga varje gång jag bjöd! Nu håler sig vintern så envist här, så få se… BJR gick just iväg med tomatfröpåsarna i högsta hugg, nu blir det sådd!

      Gilla

  5. Lena i Wales
    Mar 16, 2016 @ 12:55:41

    Vill passa på att tacka för alla fina och intressanta kommentarer du skrivit hos mej! Vilken tomatsamling och ”hoppbollen” ser kul ut!
    Ha det bra!

    Gilla

Bloggstatistik

  • 18,885 hits

Flagcounter

Flag CounterFlag Counter
att leva sin dröm

En blogg om att följa sitt hjärta och leva sin dröm - här skildrar vi livet på Lindö och utmaningen i att bli självförsörjande på en väglös ö. ❤️

Parasta lähteä nyt

Matkoja lähelle ja kauas

Lena i Wales

Bloggen om vad som händer här i Wales och vad man pratar om just nu, men också fakta om landet och hur det är att leva här. lenadyche(at)gmail.com

Livet efter 70

Ordbruk och bokstavsskötsel med varierande salladsingredienser.

DET SKA VARA LÄTT ATT LEVA....

Ordbruk och bokstavsskötsel med varierande salladsingredienser.

Debutsky's Blog - Inne i huvudet på en författare

Ironi blandas med egensinnig humor. Ibland kan inläggen ta ett och annat allvarligt galoppsteg.

