Dagen idag 7

Interpunktion. Har ett svagt minne av att ordet användes av diverse modersmålslärare under skoltiden, men vad sades? De små grå har uppmanats att söka, men alla kommer tillbaka till den medvetna delen av hjärnan med oförrättat ärende. Tomt!

OrdOdlaren har mest gått på skiljeteckenskänsla i sitt skrivarliv; snappat upp lite här och där av språklärarkolleger. Dessa har påpekat att reglerna är olika i olika språk; stora skillnader mellan t.ex. svenska och finska. Åtminstone gällande kommatecknet.

Men semikolon! Det är Semikolonets Dag idag, 6 februari! När använde du semikolon senast, kära läsare? Vågar satsa en rejäl penningsumma på att du inte kommer ihåg. OrdOdlaren minns. Kolla några rader uppåt! Måste dock medge att det blir mera sällan. Det är verkligen ett bortglömt tecken. Har t.o.m. fått en viss snobbstämpel, och anses stoppa upp läsningen för ett ögonblick.

Den venetianske 1400-talstypografen och boktryckaren Aldo Manuzzi (Aldus Manutius) har uppfunnit tecknet. Han avled 6 februari 1515, därav firas tecknet idag. Skrivmaskinen lär ha tagit död på det. Det krävdes tre tryckningar för att få till krumeluren, säger hävderna. Denna f.d. skrivmaskinshackare minns inte. På datortangentbordet finns tecknet. Enkelt att använda!

Men var och när? ”Används främst mellan huvudsatser för att, likt de samordnande konjunktionerna, påvisa ett innehållslikt samband mellan satserna”. Så förkunnar allvetande Wikipedia. Vidare:”Används när punkt döljer satsernas samband och kommatecken orsakar satsradning”. Slut på citaten, de följande användningsförklaringarna blir för långa här. Två av Wikipedias exempel, lätt uppdaterade: ”Bengt har ingen tidningsapp i sin smarttelefon; han föredrar pappersprassel.” ”Det pratas en massa om dieter; man borde inte lyssna på allt som sägs”.

Översatte får ett antal år sedan ett par psykologiböcker för gymnasiet; den finska författaren verkade älska semikolon. Hade träffat honom några gånger och min åsikt var att semikolonet uttryckte hans personlighet.

Psykologiboksförfattaren är "överklädd" normbrytare.

Psykologibokförfattaren är ”överklädd” normbrytare.

Förlagets språkgranskare föreslog punkt i stället; ”texten blir mera lättläst med punkt; semikolon är för ovanligt”. Kämpade emot och bibehöll semikolon i texten. Vann!

20160206_014408_resized

Roligt? Läs två gånger, med penna i munnen som ”semikolonpsykologiläraren” illustrerar. Blir det roligare på det ena sättet?

Om du skriver en text idag – använd semikolon!

8 kommentarer (+lägga till din?)

  1. Nancy Lökfors
    Feb 06, 2016 @ 08:33:41

    Semikolon verkar vara vanligare i finskan. Senast jag använde det var på telefonen. När jag skickar sms till fler personer vill telefonen ha semikolon mellan namnen.
    Interpunktion var visst vad ip! i rött i kanten stod för i mina uppsatser i skolan. Lärarinnan och jag hade olika uppfattningar om var det borde ha funnits ett kommatecken; mest var det hon som tyckte att det behövdes. Inte jag. Och semikolonet fick jag med.

    Gilla

  2. Carita Liljendahl
    Feb 06, 2016 @ 10:28:01

    Då jag skriver texter på finska om innebandy har jag minsann fått vara uppmärksam på alla kommatecken ”finnarna” vill ha med… 🙂
    Det är kul med alla de här diverse dagarna som firas längs med året!

    Gilla

    • Märtha
      Feb 06, 2016 @ 12:59:49

      Jo, jag hjälpte till med en liten översättning för nån vecka sen, och fick påpeka att det inte går att sätta kommatecken på samma ställen i bägge språken…. Jag väljer att uppmärksamma enbart vissa roliga temadagar!

      Gilla

  3. Lena i Wales
    Feb 06, 2016 @ 14:43:55

    Jag använder sällan semikolan;;;;;;; men får väl börja öva mej;;;;;;;;;;

    Gilla

  4. Ingrid
    Feb 07, 2016 @ 23:34:15

    Jag måste säga att jag nog aldrig använder semikolon i text och kanske aldrig har gjort det. Det måste vara en brist i min bildning.
    Den enda gången jag använder just semikolon är när jag kodar i HTML.
    Och så blir 😉 en liten fundersam smiley.
    Kram, Ingrid

    Gilla

    • Märtha
      Feb 07, 2016 @ 23:44:01

      Få människor använder semikolon. Jag fick upp ögonen för tecknet när jag översatte psykologiböckerna och pratade med den underfundiga författaren. Gillar det! Nu är mina tankar fokuserade på morgondagens inlägg…

      Gilla

Bloggstatistik

  • 15,572 hits

Flagcounter

Flag CounterFlag Counter
att leva sin dröm

som självförsörjande ö-bo(nde)

Parasta lähteä nyt

Matkoja lähelle ja kauas

Lena i Wales

Bloggen om vad som händer här i Wales och vad man pratar om just nu, men också fakta om landet och hur det är att leva här. lenadyche(at)gmail.com

Livet efter 70

Ordbruk och bokstavsskötsel med varierande salladsingredienser.

DET SKA VARA LÄTT ATT LEVA....

Ordbruk och bokstavsskötsel med varierande salladsingredienser.

Debutsky's Blog - Inne i huvudet på en författare

Ironi blandas med egensinnig humor. Ibland kan inläggen ta ett och annat allvarligt galoppsteg.

