Julkortsfilosoferande

Ett rött tomt kuvert kom med dagsposten inför julen. ”Lägg dina julkort i detta kuvert…”. ”Aha!”, utbrast den Självutnämnda AntiJulkortsTanten (SAJT), ”hit sätter jag dem, vartenda ett!”

Och så samlade hon i två veckor, vartenda julkort, vartenda brev. Det var snabbt utsorterat, el-räkningar och avfallsräkningar känns igen, och det kom inte så mycket annat än Postens smutsgula Postinen med obehövlig reklam, så… Efter en tid insåg SAJT ändå att alla kuvert borde öppnas först, för säkerhetss skull. De flesta var ändå julbrev, det där utprintade datorskrivna med små foton på barnbarn och storleende människor under palmer och i skidspår. ”Äh. En massa namn på människor jag aldrig sett i levande livet, inte bryr jag mig om om de tagit studenten eller bosatt sig under en palm!” Snabbt in i eget kuvert och det stora röda kuvertet på nytt.

Skicka kort? Aldrig i världen! Vem bryr sig? Varför understöda posten med den usla personalpolitiken, varför understöda multinationella kortföretag, vinsthungriga affärsmän? Onödig stress. Pyttsan. Och folk bränner ju bara upp dem sen. Betala in en summa till ‘välgörande ändamål’ och sätta annons i tidningen om att man gjort så? Bara pjasasi. Så gick SAJT:s tankar.

Det röda kuvertet var överfullt på julafton. SAJT tände eld i spisen med hjälp av ‘Postinen’, väntade tills björkvedsklabbarna brunnit en tid. Tog tag i kuvertet – då ramlade ett kort ner på golvet. Tomtar med en kälke och en hund som slirade på isen bredvid. Vände på det:

20160103_161836_resized

”Tomtarna gläds nog av hjälpande fläkt, men taxen får känna av jultidens jäkt!” Oj, avsändaren hade bemödat sig om att skriva en dikt på motivet! Roligt! Hon tömde ut hela kuvertet på golvet. Andra roliga, inhemska kort dök upp. Och en ‘etisk gåva’ –

20160103_164414_resized

aj, man kan göra så också, då får ju mottagaren en personlig hälsning ändå… Och någon har gjort fotocollage från sin trädgård, sommar som vinter… Och sänt till mig? Tänk, att så många ändå bryr sig! En tår trängde fram i ögonvrån.

Brasan brann ut, SAJT satt och snörvlade och läste. Två förhandskrivna brev, flera lite opersonliga utprintade, men de vill ju berätta något de också… Beslöt att sända julkort nästa år. I alla fall. Riktiga julkort, av papper, med frimärke. Man kan ju göra något roligt av det. Hon fick pysselidéer. Blott Posten finns kvar.

Ovanstående inspirerat av något liknande i en finsk gratistidning.

OrdOdlaren och julkort? Gärna! Planerar, skriver, skickar, får, betraktar och läser. Hänger upp och läser på nytt. Tar ner och betraktar ännu en gång. Sparar i bunt med sidenband omkring…

20151231_173013_resized

4 kommentarer (+lägga till din?)

  1. Skogsnuvan
    Jan 05, 2016 @ 13:00:02

    När jag först läste ditt inlägg så blev jag alldeles förskräckt. Jag som älskar julkort. Varje julkort som kommer tittar jag noga på. Ett par skickar långa berättelser om året som gått och det finns hemgjorda kort som är jättefina. Jag samlar alla i en särskild låda i min schiffonie och där finns nu jättegamla kort från tidigt 20-tal faktiskt. Att sitta och skriva julkort till mina vänner är ett nöje. <Jag spelar julmusik och präntar så fint jag kan och tänker hela tiden på den jag skriver till och skickar varma tankar. Ja visst är det gammaldags men jag är ju också gammal nu och gör väl som jag vill. Nu sitter det runt 20 st kort på mitt kylskåp och jag tittar på dom varje dag.

    Gilla

    • Märtha
      Jan 05, 2016 @ 13:16:26

      Jag sände faktiskt över 100 julkort i år, några tiotal som jag sänder kort till sänder aldrig julkort, bl.a. för att de inte har tid eller tycker att det är onödigt. Några använder sig av Facebook (eller tidningsannons) och skriver där att de betalt en summa till välgörande ändamål i stället. Tycker det är opersonligt, men jag är ju också på äldre sidan och vill att folk skall känna att jag tänkt på just dem. Och min man skriver verser i stil med den jag citerade!

      Gilla

  2. Lena i Wales
    Jan 06, 2016 @ 17:30:58

    Jag tycker verkligen om julkort, men i år blev det en julvideo istället. Så blev det!
    Ha en trevlig dag? Helgdag hos dej kanske?!?!

    Gilla

    • Märtha
      Jan 06, 2016 @ 18:31:13

      Jovisst, helgdag, smällkall! Minst 20 grader på minussidan hela dagen, brrrr… Sångtävling på TV för unga finländska sångare i den klassiska genren. Spännande, en bekant med…

      Gilla

Bloggstatistik

  • 15,572 hits

Flagcounter

Flag CounterFlag Counter
att leva sin dröm

som självförsörjande ö-bo(nde)

Parasta lähteä nyt

Matkoja lähelle ja kauas

Lena i Wales

Bloggen om vad som händer här i Wales och vad man pratar om just nu, men också fakta om landet och hur det är att leva här. lenadyche(at)gmail.com

Livet efter 70

Ordbruk och bokstavsskötsel med varierande salladsingredienser.

DET SKA VARA LÄTT ATT LEVA....

Ordbruk och bokstavsskötsel med varierande salladsingredienser.

Debutsky's Blog - Inne i huvudet på en författare

Ironi blandas med egensinnig humor. Ibland kan inläggen ta ett och annat allvarligt galoppsteg.

