12 / 12 tomtar och helgon

Håller skorstenen på och vittrar sönder? Sotare på taket i skymningen? Det rör ju på sig! Jag stod småchockad, tills tioåriga Anita upplyste mig:”Det är ju Ketkrókur!” Hur kunde jag ha glömt det? Där stod han och påtade med sin långa stång med krok i ändan, månen lyste på hans blankslitna bak – och bäst som det var halade han upp en ordentlig klump, ett rökt fårlår. Och på ett förunderligt och imponerande sätt svingade han sig ned från taket, rullade runt några varv på marken, och stannade precis framför mig!

20151222_225055_resized

– Godafton, människa! Jag ser att det är du som språkade med min lillebror häromdagen. Präktig bit jag fick tag i, eller hur? Jag måste ju dela med mig till några av mina tafatta bröder…

– Goafton, goafton, äh… liksom, ja, det kom så hastigt… Dähääran…

– Haha! Visste det! Vi som har varit med länge förvånas just inte alls mera, som ni! Roligt att du är här i Skálholt idag! Ska du fira den där filuren Þorlákr? En riktig karlakarl, tills han helt släppte sig till den där nya tron och vi förlorade kontakten – ja, det var tider det…

– Har du…? Var du med då? Kände du…? Äh…

– Oj, oj, ni människor med era korta liv! Klart det! Allt sen dess håller jag mig här i trakten och följer speciellt med ert firande av hans dödsdag. Låt mig se…. nu är det visst 822 fnuttår sedan. Och Alþingi helgonförklarade honom en kort tid efter hans död, den där institutionen i Rom hade inte monopol på den processen då ännu. Jón Ögmundsson gick ju samma öde till mötes. Men den där polacken i Vatikanen såg ju nog sen till att Þolákr Þorhallsson blev helgon på riktigt – vänta nu… Det var visst 1984, om jag inte minns fel.

– Hur vet du just sånt där?

– Oj, vetdu, jag har rört mig i trakten i sisådär 1000 fnuttår, det här är ju kulturbygd med Njál och Gunnar och alla fina gamla historier, och sen kom biskopar och skolor – vet du inte det du? Du ser ju annars ut att vara en trevlig prick, så sa min lilla lillebror också. – – Varsågod, ta dig en bit fårlår!

– Men inte ska jag…

– Joho! Om en av oss bjuder måste man ta! Annars kan det hända dig något hemskt. Visste du annars att Þorlak grundade nunneklostret i Kirkjubær? Du har väl sett vackra Systrafoss? Själv var han ju chef för augustinerklostret nära nuvarande Reykjavik innan han blev biskop. Och före det studerade han i nuvarande Frankrike, England, Norge… Man borde ha hängt med för att få se något av världen. Men vi måste hålla oss till familjen… Aj, fasingen, nu skriker nog en och annan efter mat. Trevligt att träffas! Kom igen när det passar!

– Ja, tack detsamma, jag ska… Nä, jag vet inte…

Han försvann med några skutt! OrdOdlarens utsända är fortfarande totalt förvirrad. Tioåriga Anitas sinnesnärvaro är beundransvärd. Hon kröp ner i en skreva och bandade med telefonen. Hennes pappa skrev ut och skickade, den utsända är handlingsförlamad. Och i morgon kommer ju nummer tretton!

Kommentering är stängt.

Bloggstatistik

  • 18,885 hits

Flagcounter

Flag CounterFlag Counter
att leva sin dröm

En blogg om att följa sitt hjärta och leva sin dröm - här skildrar vi livet på Lindö och utmaningen i att bli självförsörjande på en väglös ö. ❤️

Parasta lähteä nyt

Matkoja lähelle ja kauas

Lena i Wales

Bloggen om vad som händer här i Wales och vad man pratar om just nu, men också fakta om landet och hur det är att leva här. lenadyche(at)gmail.com

Livet efter 70

Ordbruk och bokstavsskötsel med varierande salladsingredienser.

DET SKA VARA LÄTT ATT LEVA....

Ordbruk och bokstavsskötsel med varierande salladsingredienser.

Debutsky's Blog - Inne i huvudet på en författare

Ironi blandas med egensinnig humor. Ibland kan inläggen ta ett och annat allvarligt galoppsteg.

