10 / 12 tittin och tittut

Måndag morgon, telefonsamtal till OrdOdlarens utsända:

– Hur är det med dig, du har inte sänt rapport som du har lovat…?

– Radioskugga, huldrefolk, alver, dessa så kallade tomtar – du skulle bara ha sett i fönstren i natt! För att inte tala om maten i förrgår och igår… Jag är proppmätt, övermätt, stinn, mår inte så bra…

– Jo, frestelserna är många, jag borde inte ha sänt iväg dig, medveten som jag är om din svaga karaktär vad gäller mat… Men, för det första var exakt är du nu?

– Jag tog flyget från Akureyri, körde sen österut Skálholt, stannade till i Hveragerðipå vägen och åt bananer – sjuttons goda, allt jag köpte for på en gång, säkert för mycket av dem också – Och sen efter Selfoss har det varit stört omöjligt att få någon som helst nätkontakt, jag beklagar å det innerligaste…

– Okay, men i natt då?

20151221_002552_resized

– Mardrömmar? Ser jag i syne, eller är det den myckna maten? Vetdu, jag vet snart inte vad som är dröm, inbillning eller verklighet. Jag såg en ful fan i varenda fönster inatt. Gluggagægir fanns ju överallt! Kanske familjen jag bor hos är rik, det sägs ju att nattens ”tomte” söker efter saker att stjäla, att han inte är så mycket efter mat som bröderna – och så skrämmer han ju barnen till snällhet, förstås. Fönstertittaren, ha! Han glor och gapar och rapar och trycker sitt fula tryne in mot glaset så man tror att han kryper genom det, usch… Han hade kanske ätit av de korvar som brodern tog hand om senaste natt och ätit för mycket – precis som jag, usch – och var kanske på jakt efter någon återställare i någon form, vad vet jag. Men ganska så obehagligt var det. Fy sjutton, min kropp är inte överens med min själ idag…

– Ja, islänningar är humoristiska och gästfria och bjuder gärna förstagångsbesökare på speciella maträtter, hur är det med rutten – jag menar surnad – –

– — haj, alltså, hákarl, jo janejtack! Det bjöd familjen på som välkomst’aperitif’ igår. Och den skall ju sköljas ner med brennivín… Annars första gången jag smakade ”starkt” här! Vattnet är ju så förbaskat gott i det här landet, inte behöver man annan dryck alls! – – – Och snart får jag får, sa matmor i huset. ”Allt” på ett får, sa hon, vad hon nu menar…

– Hähä, jag tror jag vet! Lycka till! Ät dej nu bara inte fördärvad idag igen, ny ”maträtt” väntar i morgon, av snällare slag! Ringer på nytt, om du inte får nätkontakt. Snart är ditt uppdrag slut! Hejdå!

20151221_002733_resized

Kommentering är stängt.

Bloggstatistik

  • 19,527 hits

Flagcounter

Flag CounterFlag Counter
att leva sin dröm

En blogg om att följa sitt hjärta och leva sin dröm - här skildrar vi livet på Lindö och utmaningen i att bli självförsörjande på en väglös ö. ❤️

Parasta lähteä nyt

Matkoja lähelle ja kauas

Lena i Wales

Bloggen om vad som händer här i Wales och vad man pratar om just nu, men också fakta om landet och hur det är att leva här. lenadyche(at)gmail.com

Livet efter 70

Ordbruk och bokstavsskötsel med varierande salladsingredienser.

DET SKA VARA LÄTT ATT LEVA....

Ordbruk och bokstavsskötsel med varierande salladsingredienser.

Debutsky's Blog - Inne i huvudet på en författare

Ironi blandas med egensinnig humor. Ibland kan inläggen ta ett och annat allvarligt galoppsteg.

