7 / 12, oljud och småfolk

Idag är det bara att citera OrdOdlarens utsända helt och hållet:

20151217_223942_resized

”Hej, OrdOdlaren! Idag är det inte så muntert. Jag blev lite sen med att kontakta dig, men huvudet värker, dålig sömn den gångna natten! Vad är det som händer, egentligen?

Jag har nu vistats i norra delen av landet i ungefär två veckor, och allt blir bara mer förunderligt. Körde runt Mývatn häromdagen. Stannade till vid servicestationen i Skútustaðir, såg älvor dansa vid de falska kratararna och ville fotografera. Kameran fungerade inte! Fem minuter tidigare hade jag tagit prima bilder! Kollade, den var fulladdad! Gick närmare, ville ändå se – och snavade på en obefintlig tuva. Gjorde jädrans ont, och ännu värker höger knä… Stapplade till bilen, den startade inte! Den som nyligen varit på service och befunnits vara i prima skick, tanken var minst halv… Jag blir nog tvungen att börja tro på Huldrefolket på allvar nu, tvivlen får lov att ge vika. När jag erkände det för mig själv, då startade bilen, och kameran hade liv – bara jag inte riktade den mot de dansande älvorna.

Det där med riksvägsbygget i Vesturlandet på 1980-talet har jag ju hittills skrattat åt, men… Stenen står ju där, vägen kurvar förbi den – alltför många maskiner gick ju sönder när stenen skulle åtgärdas. Småfolk bor där. Och det har ju flitigt protesterats mot en massa vägbyggen på senare tid, man skall inte störa alvernas bosättningsområden. Och det finns folk som vet var de bor, de människorna måste man tro på. Är övertygad nu.

20151217_223846_resized

Och i natt sen! Dörrarna rörde på sig, stängdes med smällar, öppnades igen… Hurðaskellir var i farten, förstås. Han tycks verkligen tycka om att retas, speciellt när sömnen måste infinna sig. Sablar. Tror minsann att han hade hjälp av en massa småfolk av alla de slag inatt också. Dörrsmällaren är verkligen en av de ‘jäkliga’ tomtarna. Dem jag träffat på hittills har ju varit helt oskyldiga jämfört med den här bullermakaren! Värst var det strax före klockan tolv. Jag bävar verkligen för natten mellan söndag och måndag, då en annan galning är i farten!

Jag har skrivit i affekt, kunde inte låta bli… Jag fortsätter min rapportering, även om gaget är lågt och mödorna inte alls jämförbara med arbetsinsatsen. Kan inte förneka att det också är intressant. Hälsar Den Utsände.”

20151217_224135_resized

Man kan råka ut för en hel del där i landet där majoriteten av människorna verkligen tror på småfolk, alver, huldror – vad man nu kallar dem.

Kommentering är stängt.

Bloggstatistik

  • 15,572 hits

Flagcounter

Flag CounterFlag Counter
att leva sin dröm

som självförsörjande ö-bo(nde)

Parasta lähteä nyt

Matkoja lähelle ja kauas

Lena i Wales

Bloggen om vad som händer här i Wales och vad man pratar om just nu, men också fakta om landet och hur det är att leva här. lenadyche(at)gmail.com

Livet efter 70

Ordbruk och bokstavsskötsel med varierande salladsingredienser.

DET SKA VARA LÄTT ATT LEVA....

Ordbruk och bokstavsskötsel med varierande salladsingredienser.

Debutsky's Blog - Inne i huvudet på en författare

Ironi blandas med egensinnig humor. Ibland kan inläggen ta ett och annat allvarligt galoppsteg.

