6 / 12 … slickar alla skålar…

20151216_190244_resized

Ett brev från för länge sedan! OrdOdlarens utsända har inte legat på latsidan, han har forskat! Härmed framför jag mina ursäkter för tankar om festande… I ett gammalt torvhus, i en baðstofa, i en väggspringa, har han hittat ett gulnat brev, skrivet med spretig handstil av en – troligtvis – liten pojke. När? På 1800-talet? ingen K14-undersökning har gjorts.

Hela gårdagen satt några kunniga personer och försökte få det något ålderdomliga brevet översatt till någorlunda nutidssvenska:

”Kära Asksleikir! Jag har försökt spara åt dig. Men mamma ger mig mindre och mindre matportioner när hon ser att jag inte äter upp allt ur min matback. Jag tror hon förstår idag. Jag har skurit köttet på locket och inte slickat, så det kan finnas lite gott där också. Jag har hört att din mamma inte lagar lika god mat som min, men berätta ändå inte om vårt goda kött och våra goda korvar för dina bröder. jag har alltid varit snäll och vill så gärna att min unga häst skall gå att rida på senare i vinter. Med ödmjuka hälsningar. Orri Rögnvaldsson.” Namnet något otydligt.

För inte så länge sedan levde man i Island i torvhus. Man åt, sov, umgicks och hantverkade i baðstofan, ofta allt detta i sina sängar. Maten portionerades ut i laggkärlet – askur – av matmor, och locket användes att skära på. efter avslutad måltid sattes kärlet på sin plats under sängen. Diska? Förr i tiden skrapade man ordentligt i stället.

Och innevarande natt slog Askasleikir till och putsade. Är han ertappad på bar gärning här, eller är han en av de mer naiva i brödraskaran? Smart eller inte, även han var ju nyttig. Hur klarar han sig idag, med diskande av tallrikar, inga matbackar – och i konkurrens med Pottaskefill, till exempel?

Tyvärr har jag ingen bild av ett genuint torvhus med vidhängande baðstofa. en i sanning intressant arkitektonisk konstruktion. Lite får man veta via Google, men bilden blir nog inte klar. Glaumbær i norra delen av Island är en pärla i det här sammanhanget!

Kommentering är stängt.

Bloggstatistik

  • 16,846 hits

Flagcounter

Flag CounterFlag Counter
att leva sin dröm

som självförsörjande ö-bo(nde)

Parasta lähteä nyt

Matkoja lähelle ja kauas

Lena i Wales

Bloggen om vad som händer här i Wales och vad man pratar om just nu, men också fakta om landet och hur det är att leva här. lenadyche(at)gmail.com

Livet efter 70

Ordbruk och bokstavsskötsel med varierande salladsingredienser.

DET SKA VARA LÄTT ATT LEVA....

Ordbruk och bokstavsskötsel med varierande salladsingredienser.

Debutsky's Blog - Inne i huvudet på en författare

Ironi blandas med egensinnig humor. Ibland kan inläggen ta ett och annat allvarligt galoppsteg.

