3 / 12, en intervju!

20151213_233101_resized

OrdOdlarens utsända i Island har lyckats få en unik intervju med minstingen i brödraskaran från bergen, Stúfur. Tålamod och list och övertalningsförmåga krävdes, men otroligt snabbt skapades ett förtroendefullt förhållande med den lilla filuren.

– Hur känns det att vara minst?

– Nåja, det har alltid sina fördelar att vara liten. Men observera att jag inte är yngst! Som du ser på min rondör så lyckas jag nog med maten, minsann… Och jag får ju alltid nya kläder, inga andras avlagda passar på mig.

– Jo, men hur gör du?

– Sidu, man får använda sig av list, humor och snabbhet. Dessutom är jag smartare än de flesta av mina bröder, men det förstår de inte, hihihihi…

– Frågan återstår: hur?

– Under min tid hos människorna utnyttjar jag snabbheten och styrkan. Knycker en stekpanna här, en tallrik där och smiter iväg och slickar i mig. Folk är ju så dåliga på att skrapa sina tallrikar nuförtiden, så det blir en hel del när man är på rätt tid på rätt plats. Men diskmaskiner är en förbannelse! I vardagslag tömmer ju folk sina tallrikar direkt i soppåsen, och den är äcklig, dit går jag inte, man har väl sin värdighet! Och sen direkt i diskmaskinen, mammors uppfostran… Så jag söker upp ställen där det är fest eller bjudning, helst barnkalas. Det är fest det, jag har hur mycket som helst att slicka på – och roar mig med att gömma nån tallrik då och då… Det är verkligt roligt att sitta på en skåpkant och dingla med benen och se på när de letar, hihihi…

– Och under årets övriga 50 veckor?

– Ja, där hjälper litenheten och snabbheten också. Jag kan nästan kuta mellan benen på vissa av mina bröder! I stället för att gräla och bråka lurpassar jag och – pang – så slår jag till som en blixt! Även om den nuförtiden så sällsynta småbarnssoppan inte är så god som ryktet säger. Och i gröten kan det finnas goda klimpar! – – – Näämen, nu är intervjutiden slut, dags för jobb! Måste kolla barns uppförande hela dagen, tidigt upp och dela ut godis och potatis! Ajöss!

OrdOdlarens utsända tackar! Allt detta med ensamrätt – vad som gavs i utbyte till Stúfur, Stumpen, Kortis, Shorty förblir en hemlighet!

2 kommentarer (+lägga till din?)

  1. Skogsnuvan
    Dec 14, 2015 @ 09:56:37

    Söt är han också din tomte och har en underfundig lurig blick som jag gillar.

    Gilla

    • Märtha
      Dec 14, 2015 @ 10:39:32

        Jovisst, han verkar vara den med mest självmedvetenhet av alla tretton! Hoppas du läser om alla, med början 10 dec, fram till julafton! God Jul!

        Gilla

Bloggstatistik

  • 15,493 hits

Flagcounter

Flag CounterFlag Counter
att leva sin dröm

som självförsörjande ö-bo(nde)

Parasta lähteä nyt

Matkoja lähelle ja kauas

Lena i Wales

Bloggen om vad som händer här i Wales och vad man pratar om just nu, men också fakta om landet och hur det är att leva här. lenadyche(at)gmail.com

Livet efter 70

Ordbruk och bokstavsskötsel med varierande salladsingredienser.

DET SKA VARA LÄTT ATT LEVA....

Ordbruk och bokstavsskötsel med varierande salladsingredienser.

Debutsky's Blog - Inne i huvudet på en författare

Ironi blandas med egensinnig humor. Ibland kan inläggen ta ett och annat allvarligt galoppsteg.

