Brev från 2 / 12

20151213_120151_resized

God Luciadag på er alla! Inte för att jag riktigt vet vem och vad hon är, men något har jag ändå snappat upp om grannländerna i min bergsklyfta (gil på äkta hederlig isländska), där jag ligger på dagarna mellan trettonde och tjugosjätte december. Tidigt på morgonnatten, då korna blir lagom mjölkstinna, smyger jag iväg till närmsta belägna fähus och mjölkar. Gaur, lymmel, kallas jag, men jag tycker att jag är snäll och omtänksam! Jag befriar ju kor från de värsta mjölkspänningarna!

Och se här i mitt laggkärl! Rykande, spenvarm, mjuk och god färsk mjölk, varsågoda! Jag bjuder på en slurk, dagen till ära! Det mesta skummet har jag slickat av, min vana trogen sedan några hundra människoår. Det är så gott, så gott… Speciellt jämfört med mammas magra gröt femtio människoveckor i året. Som jag dessutom måste dela med mina tolv grisiga bröder och min urlate far. De bästa bitarna i småbarnssoppan håller dessutom mamma för sig själv och katten, det kräket. Ni skulle bara veta hur det grälas. Det är verkligen skönt att vara borta från dem i två veckor.

När jag vilat ut efter morgonmjölken och styrkt mig med resten i kärlet ger jag mig ut på småbarnsspaning. Det verkar nog som om mors soppa blir mager i den närmaste framtiden, barnen verkar snälla den här tiden på året. Ibland kan jag inte hålla mig, utan slickar på mjölkkärl som står framme… Den kommande natten blir det att dela ut en hel del godsaker som föräldrar satt ut på överenskomna ställen. Jag har nog ett potatislager också. Hoppas det inte fryser – men det gör ändå inget, att få en potatis är ju inte precis något barnen längtar efter.

Hälsningar från Giljagaur, som på svenska kallas Klyftelymmel, Klyftis eller Mjölkslickaren.

Kommentering är stängt.

Bloggstatistik

  • 18,885 hits

Flagcounter

Flag CounterFlag Counter
att leva sin dröm

En blogg om att följa sitt hjärta och leva sin dröm - här skildrar vi livet på Lindö och utmaningen i att bli självförsörjande på en väglös ö. ❤️

Parasta lähteä nyt

Matkoja lähelle ja kauas

Lena i Wales

Bloggen om vad som händer här i Wales och vad man pratar om just nu, men också fakta om landet och hur det är att leva här. lenadyche(at)gmail.com

Livet efter 70

Ordbruk och bokstavsskötsel med varierande salladsingredienser.

DET SKA VARA LÄTT ATT LEVA....

Ordbruk och bokstavsskötsel med varierande salladsingredienser.

Debutsky's Blog - Inne i huvudet på en författare

Ironi blandas med egensinnig humor. Ibland kan inläggen ta ett och annat allvarligt galoppsteg.

