Spontan skyltsöndag 3

20150316_182459_resized

Hmmm… problemet? Vem skall gå vart, varför? Människoflödesfördelning? Den övre världen, den vanliga nutida och den undre världen? Unga åt ett håll, medelålders åt ett annat, seniorer åt ett tredje? Har jag gått fel, borde jag gå nedåt? Om jag går uppåt, hurudan skylt möter jag då? Eller är jag just nu, vid den här skylten felplacerad och felorienterad?

Någon lösning på problemet har jag inte kommit på. Tror inte jag har varit på platsen sen jag tog bilden ifråga. Nöden var lite större hos min väninna och mig när vi ångade runt i kulturhuset ifråga i jakt på ”det där rummet där man får vara ensam” nån gång i våras. Det roliga var att manssymbolen visade endast en pil, i en riktning.

Egentligen är det ju riktigt rätt. Tre stationer för kvinnor, färre för män. Så gott som alla offentliga byggnader har tänkt sig att behoven uträttas lika snabbt av bägge könen. De som planerar hus har kanske inte sett vessaköer (på äkta finlandssvenska) och reflekterat över kvinnor i kö, inte män. Hörde om en idrottsarena nånstans (i Sverige, tror jag) där man har rörliga toaväggar. Är det en mässa av något slag där, så förskjuts väggarna så att det finns fler inrättningar för kvinnor. Vid t.ex. ishockeymatcher är fördelningen mera jämlik.

Något för arkitekter att fundera på?

3 kommentarer (+lägga till din?)

  1. Lena i Wales
    Nov 22, 2015 @ 12:05:28

    Något att fundera över.
    Har i Sverige sett flera unisex toaletter på senare tid.
    Ha en trevlig söndag!

    Liked by 1 person

  2. Carita Liljendahl
    Nov 22, 2015 @ 14:31:42

    Ja, inte så illa tänkt med de rörliga väggarna! Kul skylt!

    Liked by 1 person

  3. Ingrid
    Nov 23, 2015 @ 17:54:46

    Verkligen något att fundera över. Min syrra irriterar sig enormt på att det är alltid är köer på damtoa. Hon brukar helt kavat gå in på herrarnas i stället. Varför köa!
    Kram, Ingrid

    Liked by 1 person

Bloggstatistik

  • 15,493 hits

Flagcounter

Flag CounterFlag Counter
att leva sin dröm

som självförsörjande ö-bo(nde)

Parasta lähteä nyt

Matkoja lähelle ja kauas

Lena i Wales

Bloggen om vad som händer här i Wales och vad man pratar om just nu, men också fakta om landet och hur det är att leva här. lenadyche(at)gmail.com

Livet efter 70

Ordbruk och bokstavsskötsel med varierande salladsingredienser.

DET SKA VARA LÄTT ATT LEVA....

Ordbruk och bokstavsskötsel med varierande salladsingredienser.

Debutsky's Blog - Inne i huvudet på en författare

Ironi blandas med egensinnig humor. Ibland kan inläggen ta ett och annat allvarligt galoppsteg.

