App – Lub – Cum – Mag – Lau

Direkt satte jakten på vitsorden för livet igång. Vi pluggade, studerade och läste hemma, gick på obligatoriska muntliga förhör (i alla ämnen!) för lärarna, stegrade vår nervositet med ”det här kommer säkert i skrivningarna” – och kopplade av med allsköns konstigheter. En av oss flyttade på samma snödriva flera gånger.

I mitten av mars börjar de nationella studentskrivningarna. Varje år, varannan dag, i två veckor och lite på. Start klockan nio, slut klockan femton. Noll noll, prick. Så var det för oss, så har det varit i evinnerliga tider, och så verkar det förbli, all digitalisering till trots.

Modersmålet. Uppgift: skriv en uppsats, välj en av dryga dussintalet rubriker. Vi var den första årskullen som fick skriva två, på två olika dagar. Om det var dessa två chanser eller klassskyddshelgonet (jo, tre s…) Runeberg, ho vet – men sju av oss plitade ihop det högsta vitsordet, laudatur. Ingen kammade hem något av de två lägsta vitsorden. Vi hade ett av de bästa, kanske det absolut bästa resultatet i Svenskfinland det året. Det fick vi veta – tjugo år senare.

En del av mina Studentrosor, snyggt arrangerade av min syster med floristiska fingrar i en stor skål. Pappa, Faster och Systerdotter med på bilden.

En del av mina studentrosor, snyggt arrangerade av min syster med floristiska fingrar i en stor skål. Pappa, Faster och Systerdotter med på bilden.

Matematiken. RektorAllan rev sig i håret. Vi bubblade av skratt. Kvällen före hade vi förberett oss och packat in oss i bilar (det ryms många när man packar…) och åkt till storstaden Vasa på bio. Föreställning: Herbie, Volkswagenbubblan som tänkte själv. Och någon satte sin medhavda oskalade apelsin på golvet och började mjuka upp skalet genom att rulla den med foten, bepansrad av en rejäl skidkänga. En annan steg upp och började gå mot toaletterna, läraren med samma namn och med en mjuk, något bakåtlutad gångstil gick efter, som sig bör. Abiturienten behövde enbart lite rörelse, han lufsade ett varv runt i salen och läraren svävade efter. Håll sig sen för skratt den som kan!

En uppgift handlade – förstås – om Pythagoras sats. Jag ritade och räknade och var nöjd. Märkte dock inte att den trehörning jag ritat var verkligt, verkligt trubbvinklig. Det blev inte många pluspoäng för den uppgiften, om ens någon. ”Hur har du tänkt?!” undrade den hyggliga matematikläraren. På Herbie, antagligen..

Realprovet gick bättre, även om början var lite besvärlig. I det provet skulle man dåförtiden göra tio uppgifter från sju olika ämnesområden: Religion, psykologi, historia, biologi, geografi, kemi och fysik. Min taktik gick ut på att läsa genom alla frågor, kruxa för dem som verkade någorlunda möjliga. Det blev fjorton kruxar. Svårt att välja bort! Skrev som besatt, satte punkt och lämnade upp alla papper tjugo före tre. RektorAllan ville mota mig tillbaks till min plats. Jag vägrade. ”Det jag har skrivit, det har jag skrivit”, citerade jag. Resultatet blev bra, för hela klassen. Rothovius hjälpte säkert, för i finska missade han rejält. Där fick vi klara oss själva så gott det gick. Det gick inte sååå gott.

Vi skrev studenten. Vi blev studenter. Vi tog studenten. Allihopa. Vilket verb man sen väljer.

Pressfotografering

Pressfotografering. Alla syns inte så bra…

Vad vi sen blev har jag inte helkoll på. Åtminstone tre lärare, flera torde tidvis ha ägnat sig åt yrket ifråga. Ingen journalist, ingen deckarförfattare. Ingen stor politiker heller – tror jag. Kommentera och berätta, på något sätt!

Vitsorden i studentexamen på den tiden (nu finns ett till):

Laudatur, magna cum laude approbatur, cum laude approbatur, lubenter approbatur, approbatur. Och improbatur, förstås, men det satsade vi inte på. 37% av våra vitsord var laudatur!

Kommentering är stängt.

Bloggstatistik

  • 18,885 hits

Flagcounter

Flag CounterFlag Counter
att leva sin dröm

En blogg om att följa sitt hjärta och leva sin dröm - här skildrar vi livet på Lindö och utmaningen i att bli självförsörjande på en väglös ö. ❤️

Parasta lähteä nyt

Matkoja lähelle ja kauas

Lena i Wales

Bloggen om vad som händer här i Wales och vad man pratar om just nu, men också fakta om landet och hur det är att leva här. lenadyche(at)gmail.com

Livet efter 70

Ordbruk och bokstavsskötsel med varierande salladsingredienser.

DET SKA VARA LÄTT ATT LEVA....

Ordbruk och bokstavsskötsel med varierande salladsingredienser.

Debutsky's Blog - Inne i huvudet på en författare

Ironi blandas med egensinnig humor. Ibland kan inläggen ta ett och annat allvarligt galoppsteg.

