Matematikläraren, med mera…

Vi var nog lite rädda för honom, Rektorn. Han kom sakta men säkert i skolkorridoren, med sin käpp, sin speciella högersko med hög klack och tjock sula, högra handen instoppad i kavajfickan. ofta med ett litet snett leende i mungipan, men det lade vi elever inte alltid märke till. Han var ju Rektor. Auktoritet.

Och ingen frågade om hans handikapp var medfött, en polioskada eller följd av en olycka. Det gjorde man bara inte. Han undervisade i matematik, men det blev också en hel del modersmål på hans lektioner, i olika form: ”Om jag kan så kommer jag inte, men om jag inte kan så kommer jag.” Det var en bonde som sa det. Till exempel. ”Läkaren sökte under honom” var ett vanligt uttryck, inte dela på sammansatta verb…

Handikappet gjorde att hans förmåga att använda svarta (gröna) tavlan var begränsad. Han behövde en elev som sekreterare, och i varje nybörjarklass provade han sig fram. Jag, med samma förnamn som hans hustru, var en av de första, och 13-åringen gjorde bort sig totalt, märkte det själv, och Rektorn reagerade blixtsnabbt:”Du får stå en halvtimme vid tavlan och skämmas!” Hastigt såg jag på klockan och replikerade:”Det är bara tio minuter kvar av lektionen…” Storskratt av Rektorn.

Trots eller tack vare den fadäsen fungerade jag som talvelsekreterare otaliga gånger, och jag lärde mig de matematiska finesserna snabbt, utan ytterligare möda. Hans specialeffekter med disponenter och utropstecken över vissa minustecken sitter kvar. Inget problem med 7 + 7 : 7 + 7 x 7 – 7, som uppenbarade sig på Facebook häromsistens. Med parenteser här och där hade det blivit annorlunda.

A W Ekman omgiven av kollegerna Bäcken, Majken, Baba och Bäckskon (hustru till Bäck)

A W Ekman omgiven av kollegerna Bäcken, Majken, Baba och Bäckskon (hustru till Bäck)

Hur räkna till exempel 43 x 43 utan räknemaskin på 1960-talet? Jo, man tar de algebraiska upplösningsreglerna till hjälp: (40 + 3)(40 + 3) = 1600 + 240 + 9, alltså blir det 1849. Rätt räknat? Kolla varje multiplikation med nioprovet: 4 + 3 = 7,  7 x 7 = 49,  4 + 9 (men nian kan alltid ignoreras) = 4.  1 + 8 + 4 + 9 = 22,  2 + 2 = 4. Alltså rätt! Nioprovet har jag använt i hela mitt liv. Krångligt? Alla som varit elev till A W Ekman torde förstå… 🙂

På den tiden hade varje klass en dejour, som bl.a. stod vid klassrumsdörren inväntande lärarens ankomst. Rektorn kom, pekade på mig med käppen och frågade:”Vill du ha mig?” Han var inte alltid så säker på rätt klassrum mot slutet av sin lärargärning, året var 1967. Mitt svar:”Vill och vill, men det står matematik på läsordningen.” Han skrockade sitt speciella skratt länge den gången…

Visst var han häftig. Slog i golvet med käppen, skrek så spottet yrde, och säkert fördes hårda duster i maktens korridorer med allt byggande och utvecklande av skolan som han stod i spetsen för. Tror ändå att vi är många som minns honom som en speciell lärare med glimten i ögonvrån. Hans utlärningsstil passade min inlärningsstil.

Rykten från lärarrummet gör gällande att han högt deklarerade att han ”avslutade vårt förhållande” när jag inte valde lång matematik i gymnasiet. Jag hade många andra intressen, bl.a. dans, som han inte lär ha gillat heller (med ett snett leende). Han avgick med pension efter mitt första gymnasieår, om övriga öden vet jag inget.

Anders Werner Ekman, rektor vid och uppbyggare av Vörå samskola 1947 – 1968.

Upplösningsregel (a+b)(a+b) = a i kvadrat + 2ab + b i kvadrat. Kan inte skriva ‘disponenter’!

2 kommentarer (+lägga till din?)

  1. Carita Liljendahl
    Okt 05, 2015 @ 20:11:10

    Du var munvig redan då 🙂
    Ja, tänk – det har funnits en massa originella lärare genom tiderna – är alla slätstrukna i dag? Varför hittar man inte längre på smeknamn som Slatre, Mögle, Snorre, Stövarn osv åt lärare.
    Eller kanske lika bra så? 🙂

    Gilla

    • Märtha
      Okt 05, 2015 @ 20:39:53

      Säg det, det skrev jag precis i en blogg som jag just publicerade, om Tshombe! Där nämnde jag också Snorre som ju var ett bra namn på en annan historielärare. Nuförtiden är det väl bara namn i stil med ”kärringfan” i stundens ingivelse… Vi var ju inte ”du” med lärarna, jag ville vara det från första början som lärare, så det kanske inverkar.

      Liked by 1 person

Bloggstatistik

  • 19,527 hits

Flagcounter

Flag CounterFlag Counter
att leva sin dröm

En blogg om att följa sitt hjärta och leva sin dröm - här skildrar vi livet på Lindö och utmaningen i att bli självförsörjande på en väglös ö. ❤️

Parasta lähteä nyt

Matkoja lähelle ja kauas

Lena i Wales

Bloggen om vad som händer här i Wales och vad man pratar om just nu, men också fakta om landet och hur det är att leva här. lenadyche(at)gmail.com

Livet efter 70

Ordbruk och bokstavsskötsel med varierande salladsingredienser.

DET SKA VARA LÄTT ATT LEVA....

Ordbruk och bokstavsskötsel med varierande salladsingredienser.

Debutsky's Blog - Inne i huvudet på en författare

Ironi blandas med egensinnig humor. Ibland kan inläggen ta ett och annat allvarligt galoppsteg.

