With help from little friends…

Nätverk. samarbete. Kompanjoner. Medhjälpare. Medarbetare. Kolleger. Budbärare. Underhållare. Med mera, med mera. Utan arbetsavtal, utan förhandlingar, även om jag gärna skulle föra sådana – men gemensamt språk saknas. Tack och lov är mina samarbetspartners ganska så små, på gott och ont på många sätt.

De mest entydiga först. Otvivelaktigt kommer humlor på plats nummer ett. det lär finnas över 40 olika arter, större och mindre, rundare och mera smala. Känner en viss släktskap med de runda… Enligt kroppskonstruktionen skall de inte kunna flyga, men gör det ändå, i väder som väder. Söta att se på. Tacksamma. Har flera naturliga boplatser i vår trädgård med omgivning, behöver inte bygga eller köpa bostäder åt dem enligt senaste modefluga (fluga…).

Humla in action på akleja

Humla in action på akleja

Tvåa är kanske maskar, daggmaskar. Kryper, bearbetar, skapar lufthål, gör mylla. Tacksamma medarbetare. Inte såå söta, men även de jobbar så flitigt att jag är verkligt rädd om varje individ, lyfter undan dem där jag ångar fram i ogräsfart med Lucko i högsta hugg.

Bin. De sticker om man irriterar dem, men jag sticker undan innan det händer. Kan stå och betrakta dem länge – i motvind. Intressanta med sin dans och sitt sociala liv. Lite latare än humlor vad flygvädret beträffar, men eftersom de är många blir arbetsresultatet oftast bra. För närvarande jobbar tre samhällen åt oss, biodlaren avgör antalet.

Fotograferade i motvind

Fotograferade i motvind

Nyckelpigor. Men då blir det genast mer komplicerat. Då åker också såpasprutflaskan fram, för många svartprickiga pigor betyder oftast bladlöss, t.ex. Dessa små varelser kunde verkligen föröka sig lite flitigare. Även här värnar jag om varje individ så gott jag kan.

Grodor. Inte alltid så behagliga, bra på att skrämmas. En av min pappas favoritsporter var att kasta grodor på sin solbadande yngre dotters rygg… Det oaktat, grodor äter bra, och tål till och med att blir överkörda av gräsklipparen, vilket jag minsann gjort. Och när de hoppar fram hoppar också oftast jag. Sävliga paddor äter bra, men är absolut inte söta…

Flugor, myggor, bromsar (positiv, komparativ, superlativ…). Försöker tänka att de utgör mat för underhållarna, fåglarna, men ofta sviker den tanken när det inar och surar runt rabattkryparen och hon slänger mylla eller sand efter dem, d.v.s. på sig själv. Inte heller så smart att rikta bevattningsslangen mot dem… Folk bränner diverse medel för att hålla dem borta, så icke här. Vad vore världen utan fåglar? Just nu håller nyfikna rödhaken sällskap i rabatterna. Och flugsnappare, svalor, trastar (men inte bärätare…), diverse sångare… Även de behöver mat och gör så gott de kan!

Ännu har ingen övertygat mig om att de över 80 arterna av myror är medarbetare i trädgården. Ni skulle bara ha sett mina knäveck när jag jobbade i shorts i ett myrborikt område. Tydligen gillar de inte att bli i kläm i knäveck och försvarar sig då med sina medel. Inte heller hör liljebaggen till favoriterna – flera tiotal i fjol, hittills i år enbart sex stycken. De kläms direkt i två bitar, om de inte hinner undan. Gör de nytta alls?

5 kommentarer (+lägga till din?)

  1. Annika Michelson
    Jul 03, 2015 @ 17:35:33

    Fin lista! Jag fick inspiration att skriva min lista – här är den:
    Fjärilar – glädjer ögat och sinnet och pollinerar
    Bin & humlor – pollinerar (honungen nämns jag inte ta bort av bina, de får äta den själva)
    Gräshoppor – fin musik, men det raspar otäckt mot benen när de hänger sig på insidan av kjolkanten
    Myror – i symbios med fjärilarna, men svårt att slå ängen för då slår slåttermaskinen i mulden och betten blir ovassa och kan gå sönder.
    Dyngbaggar – blir av men skiten snabbt, endast ett hårt ytterskal blir kvar till växterna (som ”smälter” långsamt i regnigt väder)

    Gilla

  2. Skogsnuvan
    Jul 06, 2015 @ 20:22:18

    Nej det finns ju insekter som man undrar vad dom är till för och så mördarsniglarna som turligt nog inte kommit hit upp ännu. Svalorna har fått ungar och kvittrar och flyger och tränar och äter mygg som det finns i massor av här. Svalor är mina favoriter och humlor och fjärilar

    Liked by 1 person

  3. STORA SYSTER
    Jul 07, 2015 @ 23:40:12

    Jag har en till bästa vän i trädgården,eller rättare 2 .Det är mina två flugsnapparfamiljer som bor här i sina holkar.De lär fånga 4000 insekter per dag.Det är bra för mina jordgubbar,och bärbuskarna.

    Gilla

    • Märtha
      Jul 08, 2015 @ 00:16:29

      Flugsnappare, jepp! Men rödhaken som följde mig på avstånd länge, länge igår är roligare. Precis som om den verkligen är intresserad av trädgårdsarbete…

      Gilla

Bloggstatistik

  • 17,525 hits

Flagcounter

Flag CounterFlag Counter
att leva sin dröm

som självförsörjande ö-bo(nde)

Parasta lähteä nyt

Matkoja lähelle ja kauas

Lena i Wales

Bloggen om vad som händer här i Wales och vad man pratar om just nu, men också fakta om landet och hur det är att leva här. lenadyche(at)gmail.com

Livet efter 70

Ordbruk och bokstavsskötsel med varierande salladsingredienser.

DET SKA VARA LÄTT ATT LEVA....

Ordbruk och bokstavsskötsel med varierande salladsingredienser.

Debutsky's Blog - Inne i huvudet på en författare

Ironi blandas med egensinnig humor. Ibland kan inläggen ta ett och annat allvarligt galoppsteg.

