Suget

På utgång

På utgång

Ärlig och rejäl. Kan man säga så om en hushållsapparat? Men det var precis det jag tänkte  – och sa, högt för mig själv – när jag satte igång dammsugaren igår. Jag menar den gamla, redan en gång förflyttad till en annan bostad, tillbakatagen p.g.a. uthyrning, förpassad till en passiv garagetillvaro, numera inhämtad och i jobb igen. Varför? Jo , det nyare tekniska vidundret tappade sugen. Rent bokstavligt.

Men denna gamla, visserligen ett superbra märke, den brummar på. Ljudnivån är låg, suget som – ja, som det skall vara. Förutom att suget att få in elsladden är borta för gott, so what. Det rasslar i röret. Mattorna lyfter en aning när vi rullar fram. Låt vara att städkompisen ifråga har lite mera utsläpp i andra ändan Mera? Ja, så säger reklammakarna. Den nya numera avdankade, har vattenfilter. Den nygamla, nu i bruk varande, har supereffektiv dammpåse. Skillnaden? Tro på vem?

Mamma köpte dammsugare i början av 1960-talet. Hon hade varit på överraskningsbesök hos någon, som enligt henne snyggade till huset med hjälp av det nya städunderverket i ett nafs. Och hon var imponerad. Städning var inte hennes favoritsyssla. Heller. Och en bollformad blågrå Hoover anlände snart nog. Hon förevisade den stolt för sin syster, vars son, då under skolåldern, uttryckte sin avundsjuka med orden ”Aj så ni har in tokandi såopdambar!” (en sån där sopdammare). Och Hoovern tjänade länge. Den hade inga onödiga tilläggsrackerier, och den var gjord för att hålla mera än fem år…

Min första egna dammsugare inhandlade jag en regnig höstdag 1976, och både den och jag fick på det sättet skjuts hem. Smart. Och flera apparater i branschen har under åren avpolletterats, degraderats till att betjäna enbart bil, grovarbetsum, stall… Många har rent resolut slängts p.g.a. med tiden bristande förmåga.

Katten Lilla Kissan lade sig spinnande på en medan den var igång. Och airedaleterriern Tuttan hoppade nästan jämfota när jag drog fram brumvidundret.”Matte skall leka med mig!” Tänk om jag själv kunde bli lika ivrig varje gång det är dags…

7 kommentarer (+lägga till din?)

  1. Doris Hägg
    Maj 25, 2015 @ 20:35:25

    Samma sak hände här… ärvde en Hoover dammsugare och den fungerade bra i många år…. köpte sedan en som man inte behövde byta påse i… men till sist sa Stiggi att man får ju stoppa in skräpet i röret om man skall dammsuga med den här… så den gamla som varit i garaget och fungerat som bildammsugare fick komma in igen… fungera gårrbra fast lite högljudd…

    Gilla

    • Märtha
      Maj 26, 2015 @ 10:06:07

      Tycker det verkar som om suget bara blir sämre med nyare årsmodeller. Den jag nu använder är från förra årtusendets sista sekels nästsista årtionde, och jag gillar den, trots att jag måste trixa lite (ibland) med av- och påstängning…

      Gilla

  2. Skogsnuvan
    Maj 26, 2015 @ 00:24:45

    Jag hatar dammsugare. Antingen fastnar dom igen, rören lossar, påsen är full eller man snavar i sladden. Jag har köpt en batteridriven sak som är utan sladd och som bara låter lite lite och den är jag så nöjd med. Vanliga snabeldrakar är jag absolut ovänner med.

    Gilla

  3. Nancy Lökfors
    Maj 26, 2015 @ 10:48:51

    Dammsugare ja – inte gillar jag dem. Men min katt Bobi han gillade den förra! Lade sig framför den och villa bli ”borstad”! Omtänktsamt, tyckte jag. Slapp ju suga upp en massa katthår här och där.

    Gilla

  4. Lena i Wales
    Maj 29, 2015 @ 10:39:23

    Hej! Vad kul att du tittade in hos mej. Välkommen åter! Nya inlägg varje onsdag och lördag!
    Jag har en dammsugare,men använder den väldigt sällan. tycker inte om att städa, men fråmst är det ljudet. Använder sopborste och mopp.
    Ha det bra!

    Gilla

    • Märtha
      Maj 29, 2015 @ 11:14:02

      Tack för kommentaren! Läser gärna dina skriverier. Hoppas du kollar in flera av mina historier, jag skriver mera oregelbundet. Huvudet jobbar med flera inlägg åt gången medan jag svär över ogräsen, men det skall finnas datortid också. Blogginlägg skr7vs inte på platta… Vi ”ses”!

      Gilla

Bloggstatistik

  • 19,524 hits

Flagcounter

Flag CounterFlag Counter
att leva sin dröm

En blogg om att följa sitt hjärta och leva sin dröm - här skildrar vi livet på Lindö och utmaningen i att bli självförsörjande på en väglös ö. ❤️

Parasta lähteä nyt

Matkoja lähelle ja kauas

Lena i Wales

Bloggen om vad som händer här i Wales och vad man pratar om just nu, men också fakta om landet och hur det är att leva här. lenadyche(at)gmail.com

Livet efter 70

Ordbruk och bokstavsskötsel med varierande salladsingredienser.

DET SKA VARA LÄTT ATT LEVA....

Ordbruk och bokstavsskötsel med varierande salladsingredienser.

Debutsky's Blog - Inne i huvudet på en författare

Ironi blandas med egensinnig humor. Ibland kan inläggen ta ett och annat allvarligt galoppsteg.

