Trädbild 3

20150511_192107_resized Det här trädet är inte i full blomning ännu, men solen sken så vackert på det ikväll, så jag kunde inte hålla mig. Trots att björkstammen bakom ”stör”, trots att jag inte fick toppen med. Eftersom blomningen är så kort – mindre än en vecka – gäller det att passa på! Trädet har stått på sin plats vid dammen (ännu vårostädad) i åtta år, och börjar väl så småningom nå vuxen ålder. Namnet? Bergkörsbär. Hemmahörande i Japan, Korea och Sachalin. Prunus sargentii, namngivet för att hedra (troligen) den normgivande amerikanska dendrologen Charles Sargent (1841 – 1927), direktör för Arnold Arboretum vid Harvard från det att arboretet grundades 1872 till sin död. Jag trodde aldrig att jag skulle bli intresserad av växters latinska namn, än mindre hur mycket man kan läsa ut av dem – när man söker vidare. Verkligen intressant!

Blommor och blivande blad

Blommor och blivande blad

Först blommar trädet med dessa härliga blommor. En humla gjorde mig sällskap under fotosessionen. Den finns säkert med på en av bilderna, men jag kunde inte upptäcka den… Blommorna blir fler och fler för varje år har vi märkt, hoppeligen ett tecken på att trädet mår bra. Kan bli 18 meter högt, nuvarande höjd har jag inte försökt uppskatta. Efter och i samband med blomningen spricker bladen ut, som synes är de först rödaktiga. De blir helt ”vanligt gröna” senare, och på hösten får de tidigt en supervacker orangeröd färg.

Med tallar som bakgrund, här finns humlan - nånstans

Med tallar som bakgrund, här finns humlan – nånstans

Blommorna blir, tack vare humlor och bin och andra nyttodjur, till pyttesmå bär på långa skaft, precis som körsbär. Problemet är bara att de är stora som ärter och det mänskliga ögat ser dem inte alltför lätt. Däremot lär de vara omtyckta av fåglar. Skall inleda mer intensiva spaningar när hösten kommer, om jag kommer ihåg. Så ni kan kanske få se flera bilder av detta angenämt formade träd när den tiden, som jag inte vill tänka på nu, kommer.

Blå himmel och rosa blommor...

Blå himmel och rosa blommor…

6 kommentarer (+lägga till din?)

  1. Skogsnuvan
    Maj 11, 2015 @ 23:37:18

    Det vackra trädet har jag aldrig sett och inte hört talas om heller. Tänk vad man lär sig när man läser andras bloggar

    Gilla

  2. Nancy Lökfors
    Maj 12, 2015 @ 08:40:57

    Såg i min bokklubb att det finns en ny bok om växternas latinska namn, översatt från amerikanska. Trädgårdens latin heter den av Lorraine Harrison. Latin och latin förresten – många namn har sitt ursprung i grekiskan.
    De senaste dagarna har jag njutit av rosa körsbärsblom i Borgå och här i hemknutarna. I andras trädgårdar.

    Gilla

    • Märtha
      Maj 12, 2015 @ 09:13:48

      Jag funderar också på att köpa den boken, den jag nu använde verkar så proffsig… Och så spanar jag uppåt för att inte missa följande träds blomning, det kommer några till…

      Gilla

  3. Carita Liljendahl
    Maj 13, 2015 @ 21:11:36

    Vacker! Påminner lite om magnolia, och forsythian på det sättet att den blommar på bar kvist.

    Gilla

    • Märtha
      Maj 13, 2015 @ 21:53:48

      Joo, vi har nog forsythia också, men den är skranglig. Två tibastplantor finns också här av sig själva. Men magnol6an vill inte.. Fler blommande prunus kommer….

      Gilla

Bloggstatistik

  • 16,850 hits

Flagcounter

Flag CounterFlag Counter
att leva sin dröm

som självförsörjande ö-bo(nde)

Parasta lähteä nyt

Matkoja lähelle ja kauas

Lena i Wales

Bloggen om vad som händer här i Wales och vad man pratar om just nu, men också fakta om landet och hur det är att leva här. lenadyche(at)gmail.com

Livet efter 70

Ordbruk och bokstavsskötsel med varierande salladsingredienser.

DET SKA VARA LÄTT ATT LEVA....

Ordbruk och bokstavsskötsel med varierande salladsingredienser.

Debutsky's Blog - Inne i huvudet på en författare

Ironi blandas med egensinnig humor. Ibland kan inläggen ta ett och annat allvarligt galoppsteg.

