Trädbild 2

SAMSUNG CSC

Besökte ett (på den tiden) nybyggt hus med intressant, genialisk och samtidigt enkel arkitektur för x antal år sedan. Invånarna hade planerat huvuddragen, nån expert hade förstås ritat, och en av byggarna var pappa till frun i huset. Han hade planerat utsmyckningen av en vägg alldeles själv, och han lär ha lovat en stor flaska konjak till den som kunde säga vad ornamenteringen bestod av. Mig veterligen har flaskan inte utdelats.

Väggen bestod av ett träd, itusågat på mitten. Tycker mig minnas några förgreningar också. Två ”plankor” bredvid varandra, det var allt. Men ådringen, färgerna…! Mina ögon ville bara inte sluta betrakta och beundra. Den leende ”husfrun” bad mig gissa. Inte kunde jag. Inte för något i världen. Till slut berättade hon. Sälg.

"Vacker" nu, sen faller skräpet ner och bildar en matta på vägen...

”Vacker” nu, sen faller skräpet ner och bildar en matta på vägen…

Sälg?? Skräpträd?? Skräpvirke? Tjuvjägarved (värmer bra, ger inte mycket rök)? Föga vacker?? Läser i Jan Danielssons lilla utmärkta bok ”Träd i marker och myter” och inser att sälgen fyller sin plats, för många små varelser i skogen. Virket hos gamla sälgar kan ha ett intressant utseende (sic!), skriver han. Blir till vackra prydnadsföremål. Och älg älskar sälg! Hjortar också. Så om det finns sälgar, kanske de låter andra träd vara i fred…

Ganska så reslig bland andra träd

Ganska så reslig bland andra träd

Den här sälgen som jag mer eller mindre lyckades knäppa denna gråregnmulna dag står vid vår postlåda. Jag har gett den dödsdom, men den är lika knepig att fälla som att fotografera. Enda sättet tycks vara att blockera vägen (privat) under arbetets gång. Och grenarna högt uppe spretar åt alla håll i motljuset. Borde vi, när dödsstöten kommer, ta virket tillvara?

spretar var det, ja

spretar var det, ja

6 kommentarer (+lägga till din?)

  1. Ingrid
    Apr 30, 2015 @ 14:37:17

    När jag tänker på sälg får jag inte bilden av ett resligt träd utan av energiskog på åker. Sälg växer som ogräs och är mycket odlingsvärt, men det kanske är en annan art av salix än den som växer och blir höga träd.
    Ha en härlig Valborgsmässohelg!
    Kram, Ingrid

    Gilla

    • Märtha
      Apr 30, 2015 @ 15:00:25

      Hmmm…Jag har just nu paus efter ett arbetspass med främst sälgar, som kommer som svampar efter regn, på fel ställe, en kvist som lagt sig längs marken ger upphov till flera tiotals rätt uppväxande, ser ut som en kam… Jag sågade t.ex av en armstjock på marken liggande gren, det som växte upp från den var stort och långt….

      Gilla

  2. Carita Liljendahl
    Apr 30, 2015 @ 17:50:56

    Nu har du kommit i gång med dina träd 🙂

    Gilla

  3. Skogsnuvan
    Maj 01, 2015 @ 23:33:05

    Jag vet en farbror som gör de vackraste skålar man kan tänka sig av just gamla sälgar som har ett randigt vackert trä. Dessutom kan man använda barken och färga med och visst har dom också en uppgift bland de andra mer märkvärdiga träd

    Gilla

    • Märtha
      Maj 02, 2015 @ 00:13:13

      Joo-o, träet är vackert, trädet inte så vidare. Skräpgraden efter blomningen är hög, och förökningsbenägenheten likaså. Men – jag håller med, sälgen har flera uppgifter för vår fauna och flora!

      Gilla

Bloggstatistik

  • 18,885 hits

Flagcounter

Flag CounterFlag Counter
att leva sin dröm

En blogg om att följa sitt hjärta och leva sin dröm - här skildrar vi livet på Lindö och utmaningen i att bli självförsörjande på en väglös ö. ❤️

Parasta lähteä nyt

Matkoja lähelle ja kauas

Lena i Wales

Bloggen om vad som händer här i Wales och vad man pratar om just nu, men också fakta om landet och hur det är att leva här. lenadyche(at)gmail.com

Livet efter 70

Ordbruk och bokstavsskötsel med varierande salladsingredienser.

DET SKA VARA LÄTT ATT LEVA....

Ordbruk och bokstavsskötsel med varierande salladsingredienser.

Debutsky's Blog - Inne i huvudet på en författare

Ironi blandas med egensinnig humor. Ibland kan inläggen ta ett och annat allvarligt galoppsteg.

