Trädbild 1

20150414_164759_resized

OrdOdlaren odlar annat än ord. Därför blir det inte så tätt mellan inläggen när vädret medger vårbruk av varierande slag. Beslöt därför införa en serie med något annat som jag gillar: träd. Är också TrädBetraktare. Solitära träd, som får växa helt fritt, är vackra, det må då vara vilken sorts träd som helst, till och med aspar. Bara de inte växer i vår gräsmatta eller i våra rabatter eller på ett annat område som det skall växa andra träd på… En enda asp kan täcka flera hektar, visste ni det? Var och en som slåss med uppstickande aspar här och där kan minsann bekräfta rötternas otroliga utbredning.

Torra träd kan vara snygga också. Jag kopplade på ”trädblicken” när jag körde bil rätt så mycket idag, och jag hade kunnat stanna nästan varannan kilometer för att fotografera. Det går tyvärr inte så bra på motorväg. Men på den egna tomten och alldeles i närheten finns det också många träd jag kan bjuda på. Få se hur lång serien blir!

Inleder med en björk jag fotograferade på Drumsö i Helsingfors 14 april. Vad som förorsakar de ”täta kvistanhopningarna” vet jag inte. Det finns en liten björk på den egna tomten som har två-tre sådana också. Det ser ganska roligt ut, hoppas att trädet inte har hälsoproblem.

 

6 kommentarer (+lägga till din?)

  1. Nancy Lökfors
    Apr 27, 2015 @ 20:42:09

    Trädet har ett allvarligt hälsoproblem. Det har angripits av en säcksvamp som gör att kvistarna börjar växa tätt tätt och kors om tvärs. Enligt Wikipedia (jag kollade att jag mindes orsaken rätt) kan också ett par andra lövträd drabbas.

    Gilla

    • Märtha
      Apr 27, 2015 @ 20:46:59

      Tack för att du läser, kommenterar och upplyser! Jag hade nog tänkt söka på nätet också, men det är svårt att komma på sökord. Du tycks då känna till svampar av alla de slag!

      Gilla

  2. Carita Liljendahl
    Apr 27, 2015 @ 21:39:22

    Träd är vackra och det finns massor av dem – så fortsätt med serien!
    Jag tror också att trädet har hälsoproblem såsom Nancy skriver… tyvärr 😦
    Ser ut som fågelbon men är inte det.

    Gilla

    • Märtha
      Apr 27, 2015 @ 21:57:41

      Det blir nog olika slags träd i olika former – jag blev riktigt kreativ just nu… Det går ju snabbt att ”knäppa ett träd” när det finns skog runtomkring…

      Gilla

  3. STORA SYSTER
    Apr 28, 2015 @ 23:28:39

    Hmm…Det kallas för häxkvastar, om jag mins rätt. Har du na bild åv fasters tallin?? Finns en o annan historia om den.

    Gilla

    • Märtha
      Apr 29, 2015 @ 09:02:02

      Tack för kommentaren och för tipset! Vet inte om jag har nån bra bild, men jag kan ju stanna till och ”knepp it kåort” om tre månader, så kan du hjälpa mig med några historier…

      Gilla

Bloggstatistik

  • 15,572 hits

Flagcounter

Flag CounterFlag Counter
att leva sin dröm

som självförsörjande ö-bo(nde)

Parasta lähteä nyt

Matkoja lähelle ja kauas

Lena i Wales

Bloggen om vad som händer här i Wales och vad man pratar om just nu, men också fakta om landet och hur det är att leva här. lenadyche(at)gmail.com

Livet efter 70

Ordbruk och bokstavsskötsel med varierande salladsingredienser.

DET SKA VARA LÄTT ATT LEVA....

Ordbruk och bokstavsskötsel med varierande salladsingredienser.

Debutsky's Blog - Inne i huvudet på en författare

Ironi blandas med egensinnig humor. Ibland kan inläggen ta ett och annat allvarligt galoppsteg.

