Musikens makt och underverkan

Vilken tur att min hjärna inte innehåller något välorganiserat utrymme för högre musikterminologi. Och skönt att inte ha alltför exakt musiköra heller. Bägge har jag tidvis saknat och önskat jag hade, men det är bra som det är. Minns att jag nästan avundades musikprofessor John Rosas, när han steg upp från sitt skrivbord i ena ändan av korridoren med orden ”Om jag går nu, är jag framme vid köket när kaffevattnet kokar”. Stämde. Jag var imponerad. Vet inte om han ofta gick på konserter, eftersom han en gång kommenterade:”Nåja, nog var det väl bra, men ständigt ungefär ett fjärdedels tonsteg för lågt..”. Allt med sin kännspaka, något torra röst och med tydlig glimt i ögonvrån.

En av mina bekanta klarade inte av operan Aida i Nyslott för en hel del år sedan. Två av fanfartrumpeterna stod under bar himmel, resten under tak. och det gjorde att det blev en tonskillnad mellan dem, en diskrepans som hennes exakta öra led av. Jaha. Jag uppfattade definitivt ingen skillnad. Bra så.

Läste nyligen att bakgrundsmusik på t.ex. restauranger och i allmänna färdmedel gör att musikers hjärnor automatiskt går igång och börjar analysera: ”En sån modulering? Oktavparalleller? Doriska kyrkotoner där?” Vad är det? Min hjärna analyserar inte, den blir bara så där helt enkelt irriterad, utan krusiduller. Dessutom undrar den varför folk inte kan sätta upp en endaste liten filmsnutt på t.ex. Youtube utan mer eller mindre enformigt däbädäbädoingdump-ljud som omotiverat ”ackompanjemang”. Mycket annat i bakgrundsljudväg kunde också utsättas för granskning. Idrottsreprissnuttar i TV, till exempel. Har det forskats om effekten?

A cappella-gruppen Rajaton är föremål för forskning i vad som händer i hjärnan när man lyssnar, sjunger, tänker på musik. Både musik som man gillar och musik som inte är så angenäm. Om jag fattade rätt. Inom kort kommer en konsert, Rajattomat aivot (gränslösa hjärnor), där publiken får se åtminstone en sångares EEG medan hon sjunger. Tror tyvärr inte att jag kan bevista konserten. Synd. Det tar tid innan allmänheten får ta del av forskningsresultaten. Jag väntar med intresse.

Även annan forskning är på gång/har gjorts. Att klassisk musik aktiverar vissa gener hos musiker och aktiva musikamatörer låter spännande. Minskar risk för Parkinsons och demens, stärker immunförsvaret… Nåja, jag som bara lyssnar äter ändå ”min dagliga dos” chili för säkerhets skull!

Chiligodis att välja mellan...

Chiligodis att välja mellan…

Bara lyssnar, ja. Hur räknas fem konserter på elva dagar? Och konserten på skärtorsdagen, då min hjärna arbetade för högtryck? Brahms Ein Deutsches Requiem, som BJR skall sjunga senare under detta år. Där satt han och en körkompis och följde med i sina noter, jag bidrog med upplysning via min telefon. Jag ville se kör och solister på skärm och direkt, betrakta dirigentens rörelser, spana in bekanta i kören, räkna hur många som sjöng det 75 minuter långa verket utan nothäfte (såg tre) – och allt emellan fångades jag av noterna: högt, lågt, pauser, forte, crescendo…. Följde förstås basnoterna, hörde basen bättre än de andra stämmorna. Kanske jag gav min hjärna en järndos mot demens? Hoppas det.

Kör och skärm - noterna saknas

Kör och skärm – noterna saknas

Ikväll blir det Via Crucis i Borgå, konsert i domkyrkan. Vandring 2014, hoppeligen 2016. Och på tisdag ”rockopera” i ”rock church”, Jesus Christ Superstar i Tempelplatsens kyrka. Konsertversion. Orgeln spelar musikhuvudrollen. Igen en dunderdos för hjärnan? Precis som redan bevistade J Gilles Requiem och barbershopkonserten med Just4Fun, vars övningar jag då och då har hört och helt plötsligt omedvetet lite analyserade…

6 kommentarer (+lägga till din?)

  1. Annica
    Apr 03, 2015 @ 17:31:41

    Märtha, då ses vi på tisdagen i Tempelplatsens kyrka.

    Gilla

  2. Nancy Lökfors
    Apr 03, 2015 @ 19:27:36

    Jag kom också fram till tre som kunde texten utan stöd i går kväll. I kväll avstår jag från live – nöjde mig med Bachs Matteuspassion på Teema. Kommer också på söndag förmiddag, såg jag.

    Gilla

  3. Carita Liljendahl
    Apr 06, 2015 @ 09:51:40

    Alla har vi våra intressen, och olika musikintressen också 🙂
    Chili-intresset har vi nästan gemensamt, alltså jag odlar ju inte men äter gärna era goda produkter 🙂

    Gilla

Bloggstatistik

  • 17,527 hits

Flagcounter

Flag CounterFlag Counter
att leva sin dröm

som självförsörjande ö-bo(nde)

Parasta lähteä nyt

Matkoja lähelle ja kauas

Lena i Wales

Bloggen om vad som händer här i Wales och vad man pratar om just nu, men också fakta om landet och hur det är att leva här. lenadyche(at)gmail.com

Livet efter 70

Ordbruk och bokstavsskötsel med varierande salladsingredienser.

DET SKA VARA LÄTT ATT LEVA....

Ordbruk och bokstavsskötsel med varierande salladsingredienser.

Debutsky's Blog - Inne i huvudet på en författare

Ironi blandas med egensinnig humor. Ibland kan inläggen ta ett och annat allvarligt galoppsteg.

