Namnskyltar

Rödbladig smällspirea, en vårligare bild än den tidigare publicerade.

Rödbladig smällspirea, en vårligare bild än den tidigare publicerade.

En stor trädgård med många, många växter ställer stora krav på minnet.Och den stackars ynkliga mänskliga förmågan klarar det inte. Det finns ingen som helst chans. Man kan ju rita en karta med alla växter. Hm. Kräver en hel del pennkonstnärlig förmåga, saknas. Lantmäterikunskaper med sådant som höjdkurvor, saknas. Böjelse för systematik, tja… Man bör ju göra en lista också. Och växter dör, förnyas, ersätts, placeras om, förflyttar sig. Visst skulle det vara en roligt påtande, om jag bara gav mig ordentligt med tid. Men ge mig en karta först! Finns nog nånstans, men…

Det blir att försöka med lappar av olika slag och material. Många av den sorten kommer med när man köper växter. En del håller i en halv evighet – åtminstone baksidetexten, med inköpsstället. Andra går sönder efter första vintern bara du petar på dem med lillfingret. Trästickor blir mossiga, bleka och de ruttnar. Vita eller färgade plaststickor får rabatterna att se ut som…. tja, laboratorium?

Inte så estetiskt...

Inte så estetiskt…

Nu har jag gjort några experiment, påhejad av en del, betvivlad av andra. Prövotiden bör ju sträcka sig över flera år, men ett resultat är redan klart. Det visste jag egentligen direkt: tusch på plastskylt försvinner inom ett år. Sådana skyltar lämpar sig bäst för tillfälligt bruk, bra vid trädgårdsvisningar, evenemanget ”öppna trädgårdar” (i år 28.06).

Inte så lyckat med tusch på plast...

Inte så lyckat med tusch på plast…

I Rosendals trädgård i Stockholm såg jag för några år sedan grönmålade vackert formade  träskyltar som hängde i de gamla äppelträden. Den åsynen resulterade i att det nu hänger grönmålade skyltar här och där i vår trädgård, skyddade med båtlack. En lokal hantverkare målade och skrev med pensel, BJR stod för lackering och upphängning. Första vintern har gått bra.

De här skyltarna tycker jag om!

De här skyltarna tycker jag om!

Hur jag kom på idén att skriva på stenar vet jag inte. Ibland blir jag helt överraskad av vad min hjärna hittar på, förmodligen fanns nog en liten stulen idé nånstans inne i någon liten undanskymd hjärnvrå. Första försöket skedde med en ”målfärgspenna”, men den var klumpig att använda. Den stenen har förblivit väderopåverkad i förslagsvis tre år! Inte är det lätt att skriva med tusch på oftast skrovliga stenar heller, men alla försöksstenar som gjordes senaste sommar har övervintrat oskadda.

Kinesiska pioner har härliga namn..

Kinesiska pioner har härliga namn..

Nu gäller det bara att bli stenrik. På relativt släta stenar.

8 kommentarer (+lägga till din?)

  1. Ingrid
    Mar 14, 2015 @ 16:04:31

    Vet du, jag har en bloggvän uppe i Norrland som också använder stenar som namnskyltar i sin trädgård. Det ser riktigt snyggt ut och det blir säkert jättefint hos dig också.
    Ha en skön helg!
    Kram, Ingrid

    Gilla

  2. Skogsnuvan
    Mar 17, 2015 @ 09:29:34

    Jag har i många år använt stenar som skyltar i min trädgård men jag har målat dom först med grundfärg. Så i min kryddträdgård har jag blå stenar med namnen på, i en annan rabatt har jag vita stenar med namnen på och så vidare. Förr målade jag på små bitar av drivved men det syns bättre på stenarna. Roligt att du kom in på min blogg. jag vill gärna lägga till dig på min länklista och följa dig för det känns som om vi har en del gemensamt.

    Gilla

    • Märtha
      Mar 17, 2015 @ 10:38:34

      Tack för ditt svar – skulle gärna se bilder på nån av dina stenar. Jag föredrar stenens naturliga utseende, det är ju en smaksak. Sätt gärna till mig i listan, glad åt att du vill läsa! Jag har inte ordning på min lista ännu, men jag jobbar på den och hoppas att få sätta till dig också så småningom.

      Gilla

  3. Carita Liljendahl
    Mar 24, 2015 @ 21:22:55

    Roligt också att du tagit med fler bilder i bloggen. Den där stenskylten är fin!

    Gilla

    • Märtha
      Mar 24, 2015 @ 21:34:09

      Det blir fler bilder i bloggen, nu när jag fått upp farten… Och det finns flera tiotal stenskyltar, fler blir det också av dem… I Iltasanomats Piha-bilaga i reportaget rrån oss syns en massa stenar på ett bord, undrar om någon reflekterat över det…. 🙂

      Liked by 1 person

Bloggstatistik

  • 19,527 hits

Flagcounter

Flag CounterFlag Counter
att leva sin dröm

En blogg om att följa sitt hjärta och leva sin dröm - här skildrar vi livet på Lindö och utmaningen i att bli självförsörjande på en väglös ö. ❤️

Parasta lähteä nyt

Matkoja lähelle ja kauas

Lena i Wales

Bloggen om vad som händer här i Wales och vad man pratar om just nu, men också fakta om landet och hur det är att leva här. lenadyche(at)gmail.com

Livet efter 70

Ordbruk och bokstavsskötsel med varierande salladsingredienser.

DET SKA VARA LÄTT ATT LEVA....

Ordbruk och bokstavsskötsel med varierande salladsingredienser.

Debutsky's Blog - Inne i huvudet på en författare

Ironi blandas med egensinnig humor. Ibland kan inläggen ta ett och annat allvarligt galoppsteg.

