Dass med humor och konst

Skrev dass i rubriken, även om det inte är det vanligaste finlandssvenska ordet. Det finns ju en massa ord för utrymmet ifråga, dessutom verkar det ibland vara olika ord beroende på om det ligger ute eller inne. Tupp, toa, WC, tryckeriet, hemlighus – eller Jussila! Men Jussila finns bara på ett ställe, på en sommarkoloni i Österbotten. Där lär ha funnits en populär köksa som barnen alltid ville följa med så fort som hon visade sig utomhus. ”Vart ska du gå?”, frågade någon ”Åt Jussila till”, svarade hon. Jussila är, vad jag minns, en liten grannby till kolonin, och i den byn tar man inte illa vid sig av den mycket länge legendariska benämningen på ”stället där man vill vara ensam”. Vet inte ens om kolonin finns kvar.

För mig blir det oftast vessan. Helst skulle jag använda barndomens dialektord, ”hyysschon”, men jag vet inte hur ordet stavas, så det använder jag inte här. Eller hur det nu blir. Ni som vet, ni vet, och andra får sväva i okunskap. 🙂

20150310_123241_resized

Men konst skulle det handla om. Den här tavlan kom alldeles nyligen upp på tegelväggen i husets minsta rum. Första gången såg jag den hemma hos konstnären som målat den, och jag bara skrattade och uttryckte mitt gillande. Några år senare förärades jag den på min födelsedag, av konstnären och hans hustru. Sedan dess har den hängt i mitt arbetsrum i skolan, och nu pryder den denna kabyss, med hopp om att det blir flera glada skratt. Adam, han begriper ingenting, han bara äter och äter… Konstnären funderade länge på om paret skall utrustas med navel eller inte.

Förr var det ju populärt att pryda utetupparna med allsköns pappersbilder. Allt från Oscar II med familj, via filmstjärnor och naturbilder. Har själv levt med en sådan, även om jag inte frekventerade den ofta. Den förra husägarens dotter hade tecknat, klippt ut bilder med olika motiv, satt roliga historier på strategiska ställen, med mera. Numera verkar det som om folk gärna vill göra dessa fristående små hus till romantiska ställen, med blommor, dukar, dynor, prydnadsföremål, m.m. Medan man i lägenheter får tränga sig in bland handdukar, skönhetskrämer, badkar/duschutrymmet och tvättmaskin. Vessapapperet når man oftast efter en hel del akrobatiska övningar. Jag skall bli vessapappersplaceringsplaneringskonsult när jag blir stor.

Och i denna här nämnda tavelprydda kabyss finns också två olika exemplar i serien ”Dassboken”. Man skall hålla på traditionerna. I tonåren pluggade jag ämnet historia på vessan. Inte populärt i familjen.

8 kommentarer (+lägga till din?)

  1. Christina
    Mar 11, 2015 @ 22:45:37

    Tyckte jättemycket om det här blogginlägget! Säger kanske något om min humor, men… Konst borde överlag finnas på flera platser, så jag tycker det är helt utmärkt att ha konst på vessan, ett rum var och en besöker flera gånger per dag.

    Gilla

    • Märtha
      Mar 11, 2015 @ 23:00:52

      Tack, Christina! Tavlan har sökt sin plats rätt länge, som så mycket annat när man flyttar och ändrar. Och roligt att du kommenterade! Lev väl!

      Gilla

  2. Nancy
    Mar 12, 2015 @ 14:12:19

    Min pappa, salig i åminnelse, hade ett eget ord för det enskilda rummet med fantastiskt utsikt över en vik och inga grannar som hade insyn. VS kallade han det. Somliga hade WC, han hade VS, utskrivet Vanligt Skithus.

    Gilla

    • Märtha
      Mar 12, 2015 @ 14:51:24

      Nytt ord i listan! Bra! Jag har en gång suttit i ett underbart ”VS” i Åbolands skärgård, högt uppe på ett berg, med underbar utsikt genom dörren, indelad i övre och nedre halva, oberoende av varandra. Praktiskt, och vilken utsikt…

      Gilla

  3. STORA SYSTER
    Mar 12, 2015 @ 18:58:47

    En visa diktades en gång av två systrar………slutet var utan tak o dörr.

    Gilla

  4. Skogsnuvan
    Mar 17, 2015 @ 10:59:44

    Nere vid min strandstuga vid sjön har jag ett skithus faktiskt och på min vägg har jag Monalisa men inte en enda bild av någon kunglighet.

    Liked by 1 person

Bloggstatistik

  • 18,885 hits

Flagcounter

Flag CounterFlag Counter
att leva sin dröm

En blogg om att följa sitt hjärta och leva sin dröm - här skildrar vi livet på Lindö och utmaningen i att bli självförsörjande på en väglös ö. ❤️

Parasta lähteä nyt

Matkoja lähelle ja kauas

Lena i Wales

Bloggen om vad som händer här i Wales och vad man pratar om just nu, men också fakta om landet och hur det är att leva här. lenadyche(at)gmail.com

Livet efter 70

Ordbruk och bokstavsskötsel med varierande salladsingredienser.

DET SKA VARA LÄTT ATT LEVA....

Ordbruk och bokstavsskötsel med varierande salladsingredienser.

Debutsky's Blog - Inne i huvudet på en författare

Ironi blandas med egensinnig humor. Ibland kan inläggen ta ett och annat allvarligt galoppsteg.

