Här är jag

Det var en gång en flicka som upptäckte skrivandet. De första skoluppsatserna var inga fantastiska alster, men rätt tidigt fick hon en kompis som bodde långt borta på vintrarna. Det blev brevväxling. Och sakteliga fler brevvänner.

I mellanskolan och i gymnasiet skrev hon ibland uppsatser som i extas. Bäst minns hon återberättandet av Runebergs dikt ”von Essen” (en dikt som för övrigt är verkligt rolig att deklamera). Läraren Tschombe läste upp den i klassen, och vid hans uttalande ”i presens, men passar i stilen” ville hon helst sjunka genom golvet.

Och studentuppsatsen började med en ljudbild, som det församlade lärarkollegiet i Vörå samgymnasium inte enhälligt gillade. Censorn i nämnden tycks ha gillat. Redan under gymnasietiden blev det skriverier i ungdomstidningen ÖP, ungdomsförbundets skrivarkurser med fantastiska lärare – och drömmar om en journalistkarriär med Barbro Alfving/Bang och Cello som några favoriter. Men nyhetsjournalist, jagande scoopet? Nej.

Det blev en annan yrkeskarriär. Som lärare skriver man mycket, kompletterar läroböcker och försöker hjälpa eleverna att skriva bättre. Brev, senare kompletterade med e-post, har hängt med hela livet.

Nu som relativt färsk pensionär ger jag utlopp för skrivklådan på det här sättet. Det blir skriverier i varierande form och format, det vågar jag lova! Hoppas Du hittar hit fler gånger, och att Du lämnar fotspår efter Dig. Välkommen till ordbruket och bokstavsskötseln, bland pioner, pianissimon, chili, crescendon, Verdi och mycket annat grönt!

6 kommentarer (+lägga till din?)

  1. Ingrid
    Feb 08, 2015 @ 17:27:46

    Välkommen som bloggare!
    Och tack för din kommentar hos mig. Det är alltid trevligt med nya besökare och jag ser att du är från vårt grannland Finland. Det ska bli spännande att se hur du lägger upp ditt bloggande.
    Jag lägger till din blogg i min lista, så ser jag när du uppdaterar.
    Ha en skön ny vecka!
    Kram, Ingrid

    Gilla

  2. marthavesterback
    Feb 08, 2015 @ 18:51:39

    Tack för inlägget! Jag är nybörjarbloggare, lär mig hela tiden…

    Gilla

  3. Nancy
    Feb 09, 2015 @ 09:33:39

    Lycka till med bloggen Märtha! Roligt att du kommit igång. Speciellt gladde jag mig över vad du skrev om brevvänner. Sådant har jag också sysslat med sedan folkskolan, var väl nio när jag började. Och har inte slutat än.
    Nancy

    Gilla

    • marthavesterback
      Feb 09, 2015 @ 10:44:48

      Tack, Nancy! Vi borde skriva mer pappersbrev och skicka mer kort! Hörde just om en liten flicka som med spänning väntar på att få ett ”riktigt” kort av sin mormor som är på semesterresa. Kort på mobilen är för vanligt!

      Gilla

  4. Ulla Grönvall-Streng
    Feb 13, 2015 @ 13:51:34

    Namnet på bloggen med tillägg är helt fantastisk och fyndig. Jag ser nog dig redan i rubriken. Presentationen av dig själv är också så rolig och hurtig som du är. Trovärdigt och underhållande att läsa din blogg. Fortsätt att dela med dig av din iderikedom och fyndigheter.

    Gilla

Bloggstatistik

  • 15,572 hits

Flagcounter

Flag CounterFlag Counter
att leva sin dröm

som självförsörjande ö-bo(nde)

Parasta lähteä nyt

Matkoja lähelle ja kauas

Lena i Wales

Bloggen om vad som händer här i Wales och vad man pratar om just nu, men också fakta om landet och hur det är att leva här. lenadyche(at)gmail.com

Livet efter 70

Ordbruk och bokstavsskötsel med varierande salladsingredienser.

DET SKA VARA LÄTT ATT LEVA....

Ordbruk och bokstavsskötsel med varierande salladsingredienser.

Debutsky's Blog - Inne i huvudet på en författare

Ironi blandas med egensinnig humor. Ibland kan inläggen ta ett och annat allvarligt galoppsteg.

